Prosba o nasmerovani
ABCDEFG
Dobry den, cca pred rokem jsem poprve zkusil kokain. Nejdriv jsem si z toho nedelal moc velkou hlavu a daval jsem si celkem casto. Ted s odstupem casu si uvedomuju, ze je to svinstvo. Radikalne jsem uzivani omezil a hodlam se na to vykaslat uplne. Mym hlavnim problemem je nedostatek motivace. Ikdyz uz vim, ze kdyz uz tak si ho dam jen z ciste nudy a subjektivne pocituju ze nemam takove tendence to shanet jako driv, obcas to tam proste je. Ikdyz treba 10x nizsi ale i tak. To me stve. Uz vim, ze se dokazu bavit i bez toho a ani mi to nechybi, pokud si na to nejakou nestastnou asociaci nevzpomenu. Chci dosahnout toho abych na to nemel chut ani v tech ridkych pripadech. Uz me totiz stve, ze si porad rikam dokola uz nikdy, a pak po nejake dobe si dam, a po tom veceru si reknu zase uz nikdy, coz vydrzi par tydnu a pak znova. Porad si to omlouvam tim, ze nejsem zavislak, protoze bez toho svinstva vydrzim dlouho, ze to neni tak devastacni droga jako pervitin, heroin apod, ale zaroven si uvedomuju, ze jsou to alibisticke kecy. Vim, ze je to svinstvo, nemam nikdy dobrej pocit, ze zvyseneho tepu srdce, zvysene telesne teploty apod. Ale presto si dam. Jak rikam, min nez driv, ale porad. Pokazdy si reknu, ze jednou za delsi dobu to nevadi, protoze se citim zdrave, ale to je taky jen muj prelud. Puvodne jsem chtel napsat, zda byste mi nepomohli tim, ze by jste mi vyjmenovali co nejvic negativnich ucinku kokainu - jak kratkodobych tak i dlouhodobych, jenze ja je znam a porad se blbec nedokazu poucit. Takze tedy - nevite o nejakem zpusobu ktery by mi, podle me, uz celkem dobre a dobrovolne naslapnute cesty pomohl definitivne se zbavit teto zbytecne a pro zivot totalne nepotrebneho zlozvyku? Jsem ochoten akceptovat jakoukoliv formu terapie, ktera by me nasmerovala na spravnou cestu. Nejvetsi problem, jak uz jsem zminil, je ta myslenka, ktera se mi vkrade do mysli a nabada me k pomijivemu, falesnemu zazitku lepsi nalady. Jak se proti tomu muzu branit? Cim muzu svoji mysl trenovat a zamestnavat abych se temto podvratnym myslenkam vyhnul? Predem moc dekuji za odpoved a smekam pred lidmi jako vy, z neziskovych organizaci, kteri se staraji o lidi, ktere vetsinova obec nezajima a predstira, ze tato problematika v CR neexistuje.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nejprve díky za pochvalu, to vždycky potěší...Co se táče Vašeho dotazu, vypadá to, že máte celou situaci dobře zanalyzovanou a srovnanou, takže vyjmenovávat Vám argumenty proti kokainu by bylo opravdu zbytečné.
Zkuste to vzít z druhé strany, co už se Vám povedlo. Abstinovat týdny, to je úspěch, i když pak přijde relaps.Je třeba pochválit se i za to. A nedávat si tak velké cíle, jako "už nikdy". Mnohem lepší je stanovit si časový horizont, např. dva měsíce, nějaké významné datum apod. Až uplynou, můžete se svobodně rozhodnout, jestli si "povolíte" relaps, nebo jestli Vám to tak vyhovuje a dáte si další, delší, období abstinence.
Hlavně by ale bylo třeba přijít na to, co Vás to na droze pořád tak přitahuje, co Vám dává, co jinde nemáte. A kde by se to dalo získat, čím díru zaplnit. Myslím, že by pro Vás bylo skvělé podívat se na to trochu s odstupem, za pomoci nějakého odborníka. Byla by pro Vás vhodná ambulantní podpůrná terapie v abstinenci, kde byste se zdaleka nemusel zabývat jen drogami, ale i vším, co Vás k nim vede.
Poku byste nevěděl, kam se obrátit, napište nejbližší město, kontakt Vám zašlu.
Přeji hodně sil, ať už si brzy na drogy ani nevzpomenete.