první krok
Alexandra
Můj příbuzný užívá dlouhodobě drogy, šňupe, kokain nebo pervitin, to nevím. Má to negativní vliv na jeho chování, je agresivní. Už zapříčinil rozklad celé rodiny, kdy se neustále všichni ze všeho obviňují, ale nikdo s tím nic nedělá. Snaží se ten problém nevidět. Jak se dá v takovém případě postupovat. Jak zapojit rodiče i samotného uživatele drog do procesu léčení. Jak postupovat, na koho se obrátit, začít by se mělo asi s rodiči a až pochopí celou situaci, začít s léčením drogově závislého.

Odpověděl: Amrit Sen
Alexandro, zdravím Vás.
Chápu Vaši starost o příbuzného, i celou rodinu. Z dotazu je zřejmé, že se trápíte. Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, svoji situaci nevnímá, jako problém, nebo ji odmítá. U uživatelů drog to platí dvojnásob. Pokud on sám nepodnikne aktivitu ke změně, těžko to za něj udělá někdo jiný. Když, tak jen s mizivou nadějí na úspěch. Podle všeho nemá rodina o tom, jak funguje závislost, potřebné povědomí. Když opomenu to, že by měl dotyčný jednat sám, pak by mohlo mít smysl, aby konali nejbližší, tedy partnerka, nebo rodiče. Zpravidla nejvíce trpí ti, kteří sdílejí se závislým domácnost. Po nějaké době se mohou stát spoluzávislými, aniž by sami drogy užívali, žijí v závislostních vzorcích, ze kterých nedokážou vystoupit, a nevědomky podporují užívání a hlubší propad blízkého do závislosti. Nežijí své životy, mívají zdravotní, duševní i sociální komplikace. Můžete je zkusit oslovit s tím, že mohou kontaktovat odbornou pomoc a podporu, případně jim předat kontakty. Pomoc můžete kontaktovat i Vy, nebylo by ale moudré, kdybyste za situaci přebírala odpovědnost a nakládala si na bedra břemena, která Vám nepatří. Nic nezkazíte tím, když kontaktujete nejbližší zařízení, která se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru s rodiči, nebo s někým z nejbližších, případně s Vámi, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, které se dají pro ošetření a řešení situace podniknout. Dozvíte se, jak se závislým komunikovat a jakých chyb se vyvarovat. Zároveň Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit příbuzného podpořit v motivaci k pozitivním změnám, terapii a léčbě. Po konzultaci můžete s dotyčným promluvit, předat mu kontakty, říci mu o svých pocitech a obavách, že Vám na něm i na rodině záleží. Víc pro dotyčného udělat nemůžete. Dalšími aktivitami byste jen mrhala energií a napáchala jimi více škody, než užitku.
Kontakty:
Kontaktní centrum Onyx
Gahurova 1563/5
760 01 Zlín
Mobil: 774 256 540
AT ambulance
Společnost Podané ruce
Prštné 86
760 01 Zlín - Prštné
Mobil: 777 478 088
778 417 681
777 916 269
AT ambulance
Psychocentrum Zlín
Osvoboditelů 91
760 01 Zlín
Telefon: 577 220 634
Mobil: 737 038 850
Budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám odpověď byla užitečná.
Přeji Vám i celé rodině hodně štěstí,
Amrit Sen.