subutex
Jimmy
Zdravim... Uz delsi dobu se snazim zbavit uzivani subutexu... Zacalo to asi pred rokem kdy jsem zacal bravat opravdu velmi malo a to ani ne pul miligramu..( Jeste chci dodat ze opiaty jsem nikdy predtim neuzival)... A to jen jednou za tyden. Z jednou za tyden se zmenilo na 3-4 za tyden... Pak jsem zvysil davku a to na pul az 1mg.. Posledni ctyri mesice uz to beru skoro opravdu kazdy den... Jsem sportovec a kulturista... Abych rekl pravdu tak jsem to zacal brat kvuli tezkemu rodinemu problemu a to ze jsem prisel o zenu a dceru... Do dneska se tim trapim. S kulturistikou jsem pred pul rokem ztratil chut na pravidelny trening na vsechno.. Takze uz ani zdaleka jako kulturista nevypadam.. Coz mi taky na psychice nepridava... Bohuzel uz jsem to parkrat prestal brat.. 10-20dni ale pak do toho zpadl zas. Ted ty posledni mesice uz to beru jen hlavne proto.. Protoze se bojim silnych abstinencnich priznaku.. Hlavne z toho duvodu aby to na me v praci nikdo nepoznal.. A take co mi bude po fyzicke strance.. Vim ze to nejhorsi dojde tak 4 den.. Jenze me uz je hned druhy den zima a jsem unaveny.. Takze mam hruzu z toho co bude dal... Dalsi problem je ze i kdyz nechci tak to muzu mit kdy se mi zachce... Financne si nestezuju.. Kdyz si predstavim co jsem uz prosnupal je mi z toho spatne... Citim ze uz se zacinam potapet... Ale nechci padnout na dno... K doktorovi to nahlasit nemohu z duvodu meho zamestnani... Nemohu si dovolit jake koliv vystrelky tohoto tipu a nedej boze nejakeho problemu na lekach... Takze musim prestat sam... Muzete mi prosim poradit... Jake jsou dobre tipY jak co nejvice prezit a schovat abstinencni priznaky a podobne... Kdyz si snupnu.. Mam energii na rozdavani.. Prace me bavi.. Problemy neresim.. Ale za par hodin uz mi to vadi.. Ze zase musim cekat tyden abych mohl jit zvedat cinky a nebylo mi zle.. Kdyz jdu kolem zrcadla je mi nabliti ze sebe... Takze to je v kostce moje story a subutex... Budu rad za kazdou dobrou radu nebo pomoc. S pozdravem Jimmy

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Jimmy.
Jestli jsem Váš dotaz dobře pochopila, tak opiáty jste v minulosti nekonzumoval, ale teď jste v návyku na Subutex. Dále ve svém příspěvku zmiňujete nějaké konzumace, které užíváte ,,šňupnutím". Není, ale úplně zřejmé, jakou látku takto konzumovanou máte na mysli...
Co se týče Subutexu, tak tam vznikají obě složky závislosti, psychická i fyzická. Což jste asi už sám na sobě pocítil. Psychická závislost se sice rozvíjí pomaleji než tělesná, ale za to nutí uživatele k užití omamné látky i po odeznění somatického odvykacího stavu. Na způsobu aplikace při vzniku závislosti nezáleží.
Odvykací stav se většinou objevuje po 3 dnech po vysazení. Abstinenční příznaky gradují a vrcholu dosahují cca po týdnu. Příznaky odvykacího stavu jsou opakem příznaků spojeným s užíváním, tedy rozšířené zornice, průjmy, zvracení, bolest, rýma, pocení, slzení, subjektivně vnímaný pocit chladu. Dále pak odvykací stav pomalu odeznívá, s občasnými atakami zhoršení obtíží. Po 14 dnech většinou přetrvávají obtíže jen mírné. Mohou se také objevovat problémy s usínáním, které odezní cca do měsíce po vysazení Subutexu. Odvykací stav u zdravého jedince nebývá životu ohrožující.
Nicméně, i přesto bych doporučila vyhledat lékaře a prostě si jednoduše nechat pomoci. Odvykací stavy od čehokoliv, jsou nepříjemnou záležitostí a lze jimi za pomocí lékařů projít snadněji. Netuším, jaké zaměstnání máte, do jaké míry je náročné, jak po fyzické stránce, jak zatěžuje psychicky a jak dobře by se odvykací stav dal zvládnout v práci, aniž by si toho někdo z kolegů všiml a Vy si plnil v rámci své práce povinnosti tak, jak je to u Vás obvyklé.
Nejrozumnější by bylo, nechat si vystavit pracovní neschopnost a odvykacím stavem projít doma. Kdybyste marodil například s chřipkou, taky nebudete chodit do práce. Netuším, kde žijete, stejně tak netuším, do jaké míry máte informace o možnostech využití drogových služeb. Využít odborné pomoci nemusí vždy nutně znamenat hospitalizaci na psychiatrii nebo detoxu. Pokud je Vám dostupná Praha, doporučuji obrátit se na kolegu/lékaře, kde byste se mohl poradit, jak v dané chvíli co nejvhodněji pokračovat dále. Bylo by pak na Vás, jak se rozhodnete. Jak jsme již zmiňovala, i po odeznění somatických projevů při odvykání, poměrně dlouhou dobu může být přítomna nebo se opakovaně vracet silná touha po dalším užití, je vhodné být nějakou formou (třeba jen ambulantní) s odbornou pomocí a mít tak možnost řešit to, co je zrovna aktuální.
Nechci se Vás nijak dotknout, ale pokud budete hledat důvody, jak tato situace nejde řešit, určitě nějaké najdete.  Zkuste se na to podívat spíš tou druhou stranou, vše se dá řešit, pokud se začne. Rozhodně nejste jediný, kdo má tento problém, plno lidem se podařilo se své závislosti zbavit, nebojte se o to pokusit.
Specializované ambulantní služby CADAS, SANANIM z. ú.
Spálená12 , Praha 1
(nedaleko stanice metra B Národní třída; 1. patro budovy Studentského zdravotního ústavu - mapa)
Tel: 222 924 245, 603 831 815
Email: cadas@sananim.cz
Kontaktní osoba: MUDr. Jakub Minařík
Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Zdali žijete někde jinde, napište prosím znovu a uveďte, o jakou lokalitu by šlo. Pokusíme se Vám vyhledat jiné odborné zařízení. Zatím se mějte hezky a ozvěte se.
S pozdravem MK