Droga? Spíše lék.
Dr.Stoner
O marihuaně se často říká, že je to droga. Ale je tomu vážně tak? Sušená bylinka, která léčí AIDS, Parkinsonovu chorobu, roztroušenou sklerózu, rakovinu, tomu VY chcete říkat droga? Proč je tedy marihuana legalizovaná např. v Holandsku, Coloradu, Uruguayi? Myslíte si, že by stát \"jen tak\" zlegalizoval drogu? To ani náhodou. Tyto státy něco pochopily. A co? Marihuana není žádné riziko. Proč nemít větší příjmy ve státní kase. Proč nemít menší kriminalitu a menší počet závislých uživatelů drog. Tímto textem na nikoho neútočím. Jen chci abyste VY lidé, kteří budete tohle číst, uvědomili, co je vlastně droga a co nám může být prospěšné. Děkuji a těším na brzkou odpověď. Peace!

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Pokud se budeme bavit o označení "droga", pak drogou lze také rozumět sušené části rostlin, živočichů nebo produktů jejich organizmů použité jako léčiva. Pokud Vás tedy popuzuje označení "droga" pro marihuanu, pak vězte, že je to standardní označení také pro léčivé čaje a čajové směsi např. z heřmánku...
I když se v poslední době ukazuje (v podstatě od doby objevení endogenních kannabinoidů  a endokannabinoidního systému skupinou okolo prof. Hanuše), že by konopí mohlo mít široké medicínské použití, bohužel ani jedno onemocnění, o kterém píšete, není schopno léčit... Stejně tak jako jakékoli moderní léčivé látky a vlastně ani moderní medicína (doufejme, že prozatím). Samozřejmě však nelze oddiskutovat, že konopí se správným obsahem a poměrem aktivních látek může pomáhat a odlehčovat nemocným trpícím Vámi zmiňovanými onemocněními od příznaků jejich onemocnění, nebo napomáhat např. při nechutenství nebo anorexii, nevolnostem apod.
Pokud se budeme bavit o tom, co je a co není léčivo, resp. droga, pak lze zmínit např. heroin, který byl původně také léčivem a nyní je řazen spíše jen ke zneužívaným návykovým látkám (i když existují indikace, při kterých je heroin použitelný jako léčivo), nebo např. kokain, který se stále ještě používá v některých medicínských indikacích v oblasti ORL a má zde v podstatě nezastupitelné místo. A přitom, pokud o něm budete mluvit, pak si většina lidí zajisté vybaví spíše jeho temnější stránku, tj. zneužívání. Podobně lze chápat např. morfin, který lze užívat jako léčivo, ale také zneužívat jako návykovou psychoaktivní látku, podobně také benzodiazepiny a barbituráty. Nakonec i alkohol, který má spíše své stinné stránky, může být v některých medicínských indikacích užíván jako léčivá látka.
Velice se mýlíte, když píšete, že marihuana nepředstavuje žádné riziko (např. u predisponovaných jedinců může způsobit spuštění vážných psychických onemocnění, u dětí, resp. mladých, může způsobit vážné kognitivní poruchy a má velmi závažné dopady na nedovyvinutý mozek atd.). To je velice problém-zjednodušující a zároveň nepravdivé tvrzení a to hned na několika úrovních. Podobně je tomu také v případě Vašeho tvrzení o snižování kriminality a počtu závislých uživatelů. Ale to je bohužel na velice obsáhlou diskuzi, kteoru tady asi nejsme schopni vést po odpovědích v Drogové poradně.
Mějte krásný zbytek dne.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec