test na drogy u kojenců
suzuki
Dobrý den,dcera má tříměsíční dceru a protože fetovala v těhotenství i po porodu pervitin(injekčně),chci se zeptat,jestli se dá u takhle malého dítěte udělat test na drogu z vlasů,jaké množství vlasů je na to třeba,kolik test stojí a když je to na vyžádání lékaře,jestli se to platí taky,jsem babička malé a mám jí předběžným opatřením soudu svěřenou do péče(ale rodičovský příspěvek zatím dostala dcera,přestože je malá u nás už 3 týdny a samozřejmě už žádné peníze nemá.Stejně tak se chci zeptat,jestli je možné sebrat dceři nějaké vlasy a poslat je na testy(i bez jejího vědomí)nebo jestli to může nařídit sociálka,protože dcera popírá fetování a pokud se dostavila na testy z moči,tak byla negativní,protože moc dobře ví,kdy se může nechat testovat(nebo používají,jak jsem se dozvěděla,takové techniky,např.moč v prezervativu,takže ani ten,kdo dohlíží na odběr,nepozná podvod,díky

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Z vlasů lze samozřejmě testovat a je jedno jaké vlasy to jsou - dítě či dospělý člověk. Obyčejně se pro testování vlasů doporučuje pramen šířky zhruba klasické grafitové tužky, samozřejmě ale čím více tím lépe, kdyby bylo např. potřeba testování opakovat apod. Důležité je však vědět, jaké období chcete testovat a jak staré vlasy to jsou - to znamená, jak dlouhé bylo období mezi posledním ostříháním a odběrem.
Testování je opravdu nákladné a nevím, co by ve Vašem případě takové testování ukázalo - o užívání Vaší dcery víte, předpokládáte také, že užívala v těhotenství, takže nevím k čemu by takové testování bylo. Jestli by Vám testování byl ochotný lékař předepsat nevím, ale vzhledem k nákladnosti testovaní, o tom lze pochybovat, viz dále.
O právních aspektech testování se, prosím, poraďte v Právní poradně A.N.O., na kterou jste dostala kontakt od kolegyně Mgr. Orlíkové. Kolegyně Dr. Fidesová a kolegové v A.N.O. se Vám určitě pokusí velice ochotně pomoci. VEsměs platí, že pokud je odběr nevyžádaný nějakou instituční autoritou (soud, státní zástupce, MÚ, OSPOD apod.), pak je výpovědní hodnota poněkud problematická...
Ke kontrolovaným odběrům - pokud je odběr, resp. kontrola provedena dobře, pak je pravděpodobnost, aby byla moč nahrazena jinou močí malá, nelze říci žádná, ale každopádně lze moč nahradit jen velmi obtížně.
Stačí to takto? Pokud byste potřebovala, prosím, neváhejte podat další dotaz.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec
P.S. Testování z vlasů provádí např. Toxikologická laboratoř, Ústavu soudního lékařství a toxikologie, 1.LF UK v Praze a VFN v Praze, Ke Karlovu 2, 128 08  Praha 2, tel. 224 91 1267.