pervitin
Cynthie
Dobrý den,
dotaz se týká mé dcery.Je jí 27, od 18 let se léčí s bipolární afektivní poruchou chování. Opakovaně je cca jednou ročně hospitalizována. Při poslední hospitalizaci jsem se dověděla,že k její manické epizodě přispělo užívání pervitinu. Byla to šokující informace, začala jsem si toho víc všímat a hlídat a zjistila jsem, že sice pervitin neužívá často a pravidelně,ale cca jednou za půl roku ano. Zakoupila jsem v lekárně testy. Nyní se to po půl roce zas zopakovalo. Ona tvrdí,že závislá není,že si to \"dopřeje\" jenom výjimečně,ale takových výjimek bylo,alespoň co já vím několik, odhadem 4-6 x v průběhu 2 let. Léky,které pravidelně užívá (abilify a lithium) ji způsobují únavu a prý proto ten pervitin. S jejím lékařem jsem o tom již mluvila. Můj dotaz zní,jak ji mám pomoct? Nevím,zda se jedná již o závislost a kam se jít poradit. Pomohla by nějaká terapie,rozhovor s psychologem? Ona není schopna odolat \"kamarádům-feťákům\",kteří ji už okradli v minulosti o dost peněz i věcí. A vždy znovu jim uvěří a řekne,že je to jednou a naposledy, slibuje hory doly, že už to nikdy neudělá,ale není to v její vůli či síle.
Poraďte mi,jak postupovat.
Děkuji.
S pozdravem
CM

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
užití jednou za půl roku rozhodně neznamená závislost, dokonce ani problémové užívání. Spíše bych to hodnotila jako experimentování. Vím, že pro mnoho rodičů zní drogy hrozivě a evokují jim ty nejčernější představy. Na druhou stranu Vaše dcera se musí v životě prát s těžkým psychickým onemocněním a pokud to jinak zvládá a toto je její jediný "exces", považovala bych to za celkem úšpěšné. To samozřejmě neznamená, že byste nad tím měla mávnout rukou, ale nebylo by užitečné, kdyby se z drog stalo ústřední téma vašich sporů a rozhovorů.
Pokud se zdá pravděpodobné, že užila opravdu jen párkrát, pak bych nesahala ani k testům. Je to s nimi dost složité, mají omezenou výpovědní hodnotu, často si s jejich výsledkem rodiče nevědí rady (ať už pozitivním nebo negativním), celá situace kolem testování je pro obě strany zahanbující.
Myslím, že v této chvíli není ani nutné, aby dcera speciálně kvůli drogám někam šla nebo docházela. Je dobře, že to ví její lékař, bude s tímto faktorem počítat.
Možná by bylo pro Vás užitečné zajít se poradit sama, jak okolo drog postupovat. A hlavně byste se mohla doptat na mnoho faktických informací, které Vám třeba chybí a mohly přinést větší klid.
Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, napište nejbližší město, kontakt Vám zašlu.