Drogove závislá dcera
Suny
Dobrý den, mám dceru která je již pět let závislá na drogách, já mám v péči její dceru pracuje ale stále užívá. Já ji občas dělám testy, dříve jsme se na tom spolu dohodli, už dvakrát ji vzali řidičský průkaz a stále se neponaucila, už má dokonce i podminku. Nevím co mám dělat, chtěla bych ji nějak pomoct, ale nevím jak, i já sama bych potrebovela pomoct, ale nevím kam se obrátit. Předem děkuji za jakou jakoukoli radu.

Odpověděl: Amrit Sen
Suny, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, chápu Vaše trápení a bezmoc. Jak jste sama poznala, je těžké pomoci někomu, kdo o pomoc nestojí, svoji situaci nevnímá jako problém a necítí potřebu něco na ní měnit. U závislých to platí dvojnásob. Dcera je dospělá, zvolila si životní styl, který jí, možná prozatím, vyhovuje. Pomoc tedy potřebujete zejména Vy, abyste dokázala náročnou situaci unášet, sama neupadla do kolotoče spoluzávislosti, aniž byste užívala návykové látky a dokázala žít svůj vlastní život, nikoli život někoho jiného. Nepíšete, jestli máte na blízku někoho, kdo s Vámi útrapy sdílí, o koho se můžete v případě potřeby opřít, případně jak se ke všemu staví on. Doporučuji Vám kontaktovat pracovníky nejbližší služby, která se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů drog. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nesejde na tom, jestli půjde o poradnu, kontaktní centrum, nebo jiný typ služby. Nejlépe je si předem domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak situaci řešit, jak s dcerou komunikovat, co můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflících a mohla se cítit lépe.  Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Také Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit dceru motivovat k pozitivním změnám a léčbě. Věřím, že se Vám po pohovoru s odborníky uleví. Výhodnější a smysluplnější však bude, když si sjednáte průběžné konzultace, abyste se snáz dokázala stabilizovat a správně reagovat na konkrétní situace, které přinese čas. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám kontakty na služby v dosahu pošlu. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky specializované poradny organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:     +420 739 268 527
E-mail:    rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
Nezůstávejte na všechno sama. Mluvte s příbuznými, navštivte přátele, vyražte do společnosti. Je mi jasné, že se staráte o vnučku a není to jednoduché. Je to však důležité. Věřím, že Vám vnučka přináší radosti, ale užijte si, pobavte se také mimo rámec povinností.
Budu rád, když napíšete, jak pokračujete, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Kdykoli napište. Držím palce Vám, dceři i vnučce,
Přeji vše dobré,
Amrit Sen.