rozdíl mezi pervitinem a kokainem
petr
Dobrý den, potřeboval bych poradit ohledně toho, jak rozeznat kokain od pervitinu. Už se mi párkrát stalo, že sem si místo kokainu dal pervitin, aniž bych o tom věděl. A dále se chci zeptat, jak poznám že jsem závislý, protože lidé z mého okolí říkají, že jsem a podle různých internetových článků také, ale mě se to prostě nezdá. Můžu být závislý i když si myslím, že ne? Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Bohužel, obstarávání nelegálních drog, sebou nese plno rizik. K těm patří i to, že nakupující osoba nemá nikdy jistotu, že kupovaná látka je látkou, kterou žádá nebo zda v dané látce nejsou přimíchány další příměsi, které prodávajícímu zajistí větší objem, tedy zisk. 100% by to zaručil pouze toxikologický rozbor. Vzhledově mohou leckdy obě látky vypadat totožně.
Čistý pervitin má formu mikrokrystalického bílého prášku (pozor na zabarvení do žluta, hněda, fialova = to může znamenat, že obsahuje zbytek látek používaných při domácí výrobě). Je bez zápachu, hořké chuti.
Kokain, též ve formě bílého prášku (lesklé krystaly). Bez zápachu, nahořklá chuť znecitlivující jazyk či nosní přepážku.
Co se týče Vás, potažmo Vaší závislosti/nezávislosti... Uvádíte, že okolí soudí, že jste. Stejně tak dle toho co jste si sám zjišťoval na internetu. Vy to, ale vnímáte jinak. Po pravdě řečeno, většina uživatelů drog, své problémy nevnímá a žije v pocitu, že je vše ok. Někteří si své problémy, závislost a vše co se k tomuto váže, postupně uvědomí a jsou ochotni si je připustit, řešit je a pracovat na změně. Někteří k tomu nikdy nedojdou.
Pokud Vaše okolí vydává alarmující signály, rozhodně bych je nepodceňovala. Pokud Vy nevnímáte problém, tak větře, že ti, kteří Vás mají rádi a záleží jim na Vás, vidí, že něco v pořádku není. Zkuste se nad tím zamyslet a upřímně si odpovědět.
Níže kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
Zatím se mějte hezky, pokud budete potřebovat, napište znovu.
S pozdravem MK