dotaz
rodiče
Dobrý den,jsme rodiči 40ti letého syna,který už od mládí koří marihuanu,samozřejmě na naše domlouvání nikdy neslyšel a stále si vede svou,že marihuana je neškodná atd.jako rodiče,ale celé jeho okolí cítíme,že sejeho chování posledních pár let zhoršuje,teď je to tak daleko,že mu jeho otupělé?myšlení zasahuje velmi do podnikání,neplní svoje povinnosti a dostává se tímdo velkých dluhů a hlavně začal ubližovat,zatím jenom verbálně,ale bojím se že by mohlo dojít i na horší,má nedostatek peněz,tudíž i nemívá na hulení....Potřebovali bychom poradit,jak s ním pracovat,aby slyšel na naše prosby,aby se začal léčit,on nevidí žádný problém,zatím si ještě nepřiznává,že se mu hroutí život,ale vidí to celé jeho okolí...
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Vaše pozice je přeci jen trochu jiná, než kdyby bylo synovi 16 let. Ve 40 je to samostatn dospělý člověk - i když se tak někdy nechová - který má svůj život ve svých rukou. Bude tedy pravděpodobně třeba počkat, až i syn pochopí, že se mu život hroutí, protože to, že to vidí celé okolí není tak úplně podstatné. Vím, že je to velmi těžké a bolestivé, ale bohužel si syn takovou cestu vybral. Vy s ní samozřejmě můžete nesouhlasit a dávat mu to najevo. Nejlépe ne poukazováním na škodlivost marihuany - na to je už asi za léta kouření zvyklý a možná i dost alergický - ale spíš reakcemi na jeho nevhodné chování. Pokud tvrdí, že je vše v normálu, pak se k němu chovejte, jako by bylo, tedy například neomlouvejte jeho hrubosti marihuanou, ale reagujte na ně, jako byste reagovali u jiného syna v jeho věku.
To je ale jen jeden z možných postupů. Obecně platý žádný není, každý je jiný, každá rodina j jiná, sitauce je jiná. Proto by bylo nejlepší, pokud se chcete ve věci nějak více angažovat, pokud byste se došli poradit osobně do některého ze zařízení, která poskytují pomoc rodinám závislých.