pomoc
alaangel
Jaké má možnosti člověk závislý na drogách, dlouhodobě na ulici, který potřebuje pomoci se vymanit z drogové závislost a z ulice? Léčba, bydlení, práce? Rodina je už vyčerpaná, musí sám.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
z textu dotazu (z něhož je část na veřejném webu skryta - byla uvedena v rámci asistovaného dotazu v položce, která se nezobrazuje), chápu, že syn má za sebou již dlouhou historii a má i zkušenost z léčby. Rozumím tomu, že chcete ochránit sebe i zbytek rodiny, a že již nemáte energii a kapacitu na to mu pomáhat nějak prakticky (ve smyslu zajištění bydlení, financí, a podobně), ale určitou podporu mu poskytnout chcete. Vše, co popisujete, zní jako velmi rozumně - máte zřejmě se synovou závislostí dlouhou zkušenost, a máte náhled na to, jak si syn stojí, pokud absolvuje pouze detox a nenaváže žádnou další léčbou.
Co se týče ambulantní léčby, nejsem si jistá, zda je v případě Vašeho syna vhodnou variantou - je určená klientům, které mají nějaké zázemí (přinejmenším mají kde bydlet a mají prostředky na to, aby se v průběhu léčby uživili). Pro syna by bylo nejspíš výhodnější, pokud by nastoupil léčbu pobytovou, a vše začal postupně řešit v rámci léčby - tj. nalezení vhodného bydlení a práce po ukončení léčby. Existují doléčovací centra s chráněným bydlením pro klienty po léčbě, v Praze je také možné využít Pracovní a sociální agenturu SANANIM, kde pomáhají klientům, kteří měli potíže s drogami, s nalezením práce (a řada z jejich klientů má i záznam v RT). Takže možnost, jak po léčbě život po praktické stránce, určitě má, a je řada zařízení, kde by mu mohli pomoci a provázet ho.
Pokud má syn za sebou zkušenost z léčby v TK, tak asi ví, jaké jsou možnosti péče a léčby u nás, a myslím, že jeho představa ambulantní léčby v jeho situaci není úplně reálná. Důležité nyní je, aby začal ohledně léčby činit co nejdříve nějaké kroky. Bylo by asi nejlepší, pokud by vyhledal kontaktní centrum (v Praze jsou tři KC rýzných organizací - SANANIM, DROP IN, Progressive), kde by mu pomohli léčbu zajistit (ideální by bylo, pokud by se předem objednal na schůzku), případně může sám
Pokud by trval na variantě ambulantní léčby, jako nejlepší se mi jeví oslovit Denní stacionář SANANIM, kde probíhá každodenní ambulantní program.
Mám za to, že i na Vás je toho dost, i když k záležitosti přistupujete velmi věcně, a že by možná nebylo špatné využít nějakou část podpory i pro sebe. V Praze existuje Poradna pro rodiče SANANIM, kde by Vám mohli poskytnout jak psychickou podporu, tak i potřebné informace týkající se možností léčby pro syna. Nemusela byste se s tím potýkat sama. Kolegyni Štěpánku Čtrnáctou, která poradnu vede, osobně znám, a mohu doporučit. Kontakty na všechna uvedená zařízení posílám na konci odpovědi (KC, stacionář, PSA, poradnu pro rodiče. Pro vstup do DC by v tuto chvíli nesplňoval podmínky, kdy pro chráněné bydlení je potřeba 6 měsíců abstinence).
Přeji Vám i synovi hodně štěstí, a pokud byste potřebovala, neváhejte se na nás znovu obrátit.
S pozdravem,
B. O.
Kontaktní centrum SANANIM
Na Skalce 15, Praha 5, 150 00
telefon: 283872186
Vedoucí: Tomáš Vejrych
http://www.sananim.cz
Kontaktní centrum
Drop In, o. p. s.
Karolíny Světlé 18, Praha 1, 110 00
telefon: 222221124, 222221431 (nonstop)
Vedoucí: Nora Titman Staňková
http://www.dropin.cz
Kontaktní a poradenské centrum závislostí STAGE 5
Progressive o. s.
Mahenova 4, Praha 5, 150 00
telefon: 257217871, 605319926, 736183025
Vedoucí: Vojtěch Janouškovec
http://www.progressive-os.cz
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26, Praha 7, 170 00
telefon: 220803130Vedoucí: Ilona Preslová
http://www.sananim.cz
Pracovní a sociální agentura SANANIM
Štítného 30/710, Praha 3, 130 00
telefon: 222954098, 774701070
Vedoucí: Marcel Ambrož
http://agentura.sananim.cz
Poradna pro rodiče SANANIM
(v zadních prostorách Cafe Therapy)
Školská 30, Praha 1, 110 00
telefon: 284824234
Vedoucí: Štěpánka Čtrnáctá
http://www.sananim.cz