abstinenční příznaky u kojenců
suzuki
Pediatr by měl rozhodně o užívání pervitinu matkou v těhotenství vědět. dcera užívá pervitin,před několika týdny porodila dítě,zhruba asi 14 dní už nekojí,drogy užívala v těhotenství,i po porodu,nevím,jak často,ale injekčně,dá se nějak poznat,jestli dítě má abstinenční příznaky nebo má třeba jen normální bolení?a kam se případně obrátit kvůli vyšetření?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
chápu, že si děláte o miminko obavy. U dětí, které byly vystavené v průběhu těhotenství účinkům stimulačních drog, se také projevují abstinenční příznaky, i když jiného charakteru než např. u opiátů (tam je opravdu přítomen fyzický abstinenční syndrom, který může dítě ohrozit). Děti vystavené stimulanciím bývají dráždivější, plačtivější, mohou trpět průjmy či poruchami spánku. Většinou se jedná ale o poměrně krátké období, kdy by tyto potíže měly odeznít. Pediatr by ale měl rozhodně o užívání pervitinu matkou v těhotenství vědět, aby mohlo případně dítě více sledovat a zachytit případné zdravotní potíže.
Není úplně zřejmé, jak se pak vystavení účinkům drogy před narozením podílí na dalším vývoji dítěte, podle výzkumů tyto děti bývají citlivější na stres a je u nich větší riziko rozvoje poruch učení a chování.
Ze skryté poznámky tedy chápu, že dcera v užívání pokračuje, nemá zájem o léčbu, a dítě jí bylo odebráno. Nevím jen, kde je dítě nyní? V kojeneckém ústavu? Nebo u Vás? Píšete, že se čeká na soud. Budete pak usilovat o to, abyste dítě v péči měla Vy?
Pokud jde dcera zletilá, tak jí nelze léčbu jednoduše nařídit. Vím, že to pro Vás není úplně uspokojivá informace, nutno ovšem říct, že nedobrovolná léčba nemívá požadovaný účinek. K tomu, aby se člověk z drog dostal, je potřeba aspoň nějaká jeho motivace a spolupráce, jinak se po ukončení nařízené léčby zpravidla k drogám zase vrátí.
Nařídit léčbu je možné pouze tehdy, kdy by dcera v souvislosti s drogami spáchala nějaký závažnější trestný čin, a pak by jí byla nařízena v rámci rozsudku. Případně, pokud by byla ve stavu pod vlivem drog akutně nebezpečná sobě či okolí, pak by bylo možné zavolat záchranku a nechat ji hospitalizovat. Obvykle ale taková hospitalizace trvá pouze několik dní, než ustoupí stav, pro který byla hospitalizována. Pokud se pak nerozhodne pro další pokračování léčby, tak ji propustí.
Chápu, že se chytáte jakékoliv možnosti a ráda byste dceři, a i jejímu dítěti pomohla. To, že dcera v tuto chvíli pomoc odmítá, nemusí znamenat, že to tak bude vždy. V současnosti s tím ale mnoho nezmůžete, pokud dcera nechce využít léčbu ani v okamžiku, kdy ji sleduje sociálka, má malé miminko, bude probíhat soud... Jediné, co můžete nyní udělat, je získat nějakou psychickou podporu pro sebe. V Praze existuje služba Poradna pro rodiče (pod organizací SANANIM, která provozuje tuto internetovou poradnu, ale i komunitu na Karlově), kde by Vám poskytli potřebnou oporu a informace, inspiraci, jak postupovat v téhle záležitosti dál, a jak případně dceru motivovat k nějaké změně. Mgr. Štěpánku Čtrnáctou, která poradnu vede, osobně znám a mohu doporučit, nemusíte se ničeho obávat.
Co se týče právních náležitostí a soudu týkajícího se péče o dítě, tak je možné se obrátit na bezplatnou Právní poradnu A. N. O. (a kolegy právníky Hanu Fidesovou a Jana Vobořila).
Přeji hodně štěstí, a pokud bude potřeba, tak kdykoliv znovu napište.
B. O.
Poradna pro rodiče SANANIM
Školská 30, Praha 1, 110 00
telefon: 284824234
Vedoucí: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
http://www.sananim.cz
Právní poradna A. N. O. (Asociace nestátních organizací)
Právní aspekty drogové problematiky, užívání návykových látek a závislostí.
Koněvova 95, Praha 3, 130 00
telefon: 222582932, 736760701
Vedoucí: Mgr. Hana Fidesová, Ph.D.
http://poradna.asociace.org/