HIV vyrážka
Lupic
Dobrý den, stále mi úplně nejsou jasné rysy vyrážky u HIV. Je podmínkou, že ty pupínky musí vždy do pár hodin zmizet a až pak se případně znovu objevit? Je možné, že když se mi zhruba 3. týden po rizikovém pohlavním styku objevilo na těle několik malých vystouplých pupínků (možná jsou to pihy, vážně nevím), které zatím po dvou týdnech nezmizely, že se může jednat o vyrážku HIV? Těch \"pupínků\" zatím na těle zas tolik nemám, těch nových dohromady asi 15 a většinou se umisťují dál od sebe, některé jsou lehce tmavší. Žádné další typické příznaky HIV na sobě během pátého týdne od rizikového chování nepozoruji. Díky.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás a děkuji za dotaz.
Bohužel, posoudit něco takového jako vyrážku, si takhle přes internet netroufám.
Doufám, že ve vašem případě nepůjde o vyrážku, která by souvisela s nákazou virem HIV. Může jít o obyčejnou kopřivku. Mluvíte přeci jenom o 15 pupínkách, nikoli o větším výsevu. Ale i tak by bylo rozumné se v případě trvání obtíží obrátit na svého praktického lékaře, případně dermatologa či dermatovenerologa.
Řada lidí po nákaze virem HIV žádné vyrážkové příznaky neprodělá. Takže i kdyby tato vyrážka s nákazou virem HIV nesouvisela, pak by bylo dobré se po rizikovém pohlavním styku podrobit testům. A to i s ohledem na fakt, že počet nakažených virem HIV v poslední době i v České republice stoupl.
Testy bych na vašem místě několikrát opakovala (inkubační doba může být až půl roku). V případě rizikového pohlavního styku je dobré testovat se ne jen na virus HIV, ale i na ostatní pohlavně přenosné nemoci jako je syfilis, nebo kapavka. Po celou dobu (tedy až půl rok od rizikového styku) můžete být infekční pro další osoby, a proto je na místě chovat se zodpovědně - doporučuje se zdrženlivost, případně chráněný pohlavní styk za použití prezervativu (a to v případě análního, orálního i vaginálního styku).
V případě, že byste měl/a problém s domluvením se na testech u svého lékaře, napište mi více do skryté poznámky (díky tomu bude dotaz přístupný pouze vám a pracovníkům poradny). Ráda vám doporučím, kam se obrátit.
Držím vám palce, abyste byl/a v pořádku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.