Prosba o radu
Smartier
Dobry den, zjistila jsem, ze 17 lety synovec si nejspis picha nejake drogy. Odesel ze skoly, je nezvladatelny. Tento rok mu bude 18. Neni s nim rozumna domluva. Prosim o radu, jak dal.. Je nejaka moznost umistit ho do nejake komunity pro mladistve, aby se dostal pryc od \\\"kamaradu\\\" a zbavil se zavislosti? A odkud by nemohl odejit? Nejlip na Zlinsku. Dekuji za radu.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, chápu Vaši starost o synovce, je dobře, že píšete. Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, svojí situaci nevnímá jako problém, nebo pomoc odmítá. Ještě těžší je to s uživateli drog. Nucené léčby mívají malou úspěšnost. Na druhou stranu by měla rodina jednat, dokud ještě existují zákonné páky k umístění mladistvého do léčby ve zdravotnickém zařízení, nebo terapeutické komunitě. Takových komunit u nás není mnoho, bude tedy rozumější přestat se zabývat tím, jestli bude komunita blízko, nebo dál od domova. Jednat by tedy měli synovcovi rodiče, a to čím dříve, tím lépe. I Vy, jako blízká osoba a rodinný příslušník můžete využít bezplatnou odbornou pomoc, kontaktovat telefonicky nejbližší zařízení, které poskytuje poradenství týkající se drogové problematiky a domluvit si termín schůzky. Při osobním pohovoru a podrobnějším seznámení se situací Vám, případně rodičům synovce zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které se dají pro její řešení podniknout. Také jak se synovcem komunikovat, jaké jsou zákonné možnosti umístění nezletilého do léčby, zároveň jaké jsou povinnosti rodičů v podobných případech. Dozvíte se, jak nejlépe se synovcem komunikovat, jaké, jak nastavit hranice týkající se společného soužití, a jak bezpodmínečně uplatňovat opatření při jejich nedodržení. Upozorní Vás na chyby, kterým byste se měli vyhnout, abyste nevědomky nepodporovali jeho setrvávání v dalším užívání. Co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se můžete společně i každý za sebe pokusit podpořit synovcovu motivaci k léčbě. V každém případě počítejte s tím, že i pokud se Vám podaří synovce k pozitivním změnám motivovat, půjde o dlouhodobější proces, běh na delší trať, při kterém nestačí jen to, aby byl odtržen od drogových přátel. Do procesu úzdravy a terapie by měli, (nemám rád ultimata, ale v případě nezletilého se hodí spíše slovo "musí") být zapojeni i rodiče, způsobem a podle pravidlel léčby konkrétního léčebného zařízení.
Kontakty na služby v dosahu:
AT ambulance
Psychocentrum Zlín
Osvoboditelů 91
760 01 Zlín
Telefon: +420 577 220 634
Mobil: +420 737 038 850
E-mail: info@psychocentrumzlin.cz
Web: http://www.psychocentrumzlin.cz/index.html
Ambulance Adiktologie Podané ruce
Prštné 86
760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 777 916 269
E-mail: ambulance.zk@podaneruce.cz
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/ambulance-adiktologie-zlinsky-kraj/
Skype: Ambulance Adiktologie Zlín
Facebook: Ambulance Adiktologie Zlín
https://www.facebook.com/pages/Ambulance-adiktologie-Zlín/1413338488917220?sk=timeline
Kontaktní centrum Charáč, Podané ruce
Šromova 136
686 01 Uherské Hradiště
Telefon: +420 777 454 795
Vedoucí: +420 777 916 269
Email: charac@podaneruce.cz
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-charac-uherske-hradiste/
Kontaktní centrum Klíč
Ohrada 1879
755 01 Vsetín
Telefon: +420 571 436 900
Mobil: +420 737 451 757
E-mail: kc-klic@seznam.cz
Web: http://www.agarta.cz/kontaktni-centrum.html
Kontaktní centrum Chill Out, víceúčelová drogová služba
Palackého 194
697 01 Kyjov
Telefon.: +420 518 612 765
Mobil: +420 776 049 439
E- mail: k.centrum@kyjov.charita.cz
info@kyjov.charita.cz
Web: http://kackokyjov.webgarden.cz
http://www.kyjov.charita.cz/sluzby/k-centrum-viceucelova-drogova-sluzba/
Kontaktní centrum Plus
Ztracená 63
767 01 Kroměříž
Telefon: +420 573 336 569
Mobil: +420 773 454 862
Vedoucí: +420 734 237 840
E-mail: kc.km@kromeriz.charita.cz
Web: http://kontaktni-centrum-plus.webnode.cz/
AT ambulance - Psychosociální centrum
nám. Přerovského povstání 1
750 01 Přerov
Telefon: +420 581 209 622, + 420 581 204 720,
+420 581 204 437, +420 581 204 438
Mobil:    +420 736 750 308
E-mail: psychocentrum@mens.cz
Web: http://www.psyche.cz
Kontakty na terapeutické komunity, které přijímají nezletilé klienty:
Terapeutická komunita Karlov (TKK) Sananim
Karlov 3
398 04 Smetanova Lhota
pošta Čimelice, okres Písek
mapa
Telefon: +420 382 229 655
+420 382 229 692
E-mail: karlov@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk).html
CESTA Řevnice
Oddělení s výchovně léčebným režimem pro mládež ohroženou drogovou závislostí
Sádecká 169
252 30 Řevnice
Telefon: +420 257 721 795, +420 257 721 231
Mobil: +420 777 738 795, +420 725 688 265 („Domeček")
E-mail: info@cestarevnice.cz
Web: www.cestarevnice.cz
Jak můžete vyhledat další kontakty na léčebná zařízení pro mladistvé a na služby v drogové oblasti se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji Vám úspěch v dalších krocích,  synovci i rodině hodně štěstí,
kdykoli napište,
Amrit Sen.