Hepatitida c a kartacek
Paja
Dobry den, zajimalo by me,kdyby nekdo pouzil muj kartacek a nezustala na nem krev a ja tento kartacek pouzila za 24 hod i vice,zda by bylo mozne chytnout zloutenku,kdyby ji ten dotycny mel? Dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
z Vašeho dotazu mi není úplně jasné, jak by k takové situaci mohlo dojít - tedy myslím to, že by Váš kartáček na zuby použil někdo, u koho je podezření, že by mohl mít hepatitidu. Sdílíte snad byt s uživatelem drog nebo s někým, kdo by mohl být nějak ohrožený hepatitidou C?
Přenos tímto způsobem je velmi nepravděpodobný, i když úplně vyloučit se nejspíš nedá. Všude se doporučuje nesdílet s nemocnými hepatitidou C i hygienické předměty, které mohly přijít do kontaktu s krví. Nicméně virus hepatitidy C má nějakou omezenou životnost na vzduchu, a patrně nepřežije takovou dobu, jakou uvádíte (někde je uvedeno, že nepřežije po zaschnutí, někde je uváděna doba 16 h). Také je nepravděpodobné, že byste se nakazila, pokud nemáte v ústech nějaké otevřené poranění. I při píchnutí jehlou, kterou těsně předtím použil někdo, kdo je nemocný hepatitidou, je riziko přenosu cca 7 %, přičemž v takovém případě se jedná o výrazně rizikovější situaci, než kterou popisujete Vy. A přenos např. při líbání prokázán není, při pohlavním styku je riziko přenosu asi 2 - 3 %.
Zajímalo by mě, co Vás k dotazu vedlo. Pokud sdílíte domácnost s někým, kdo je nemocný hepatitidou C, tak by bylo vhodné dodržovat pravidla, která riziko nákazy minimalizují - tedy ani se nevystavovat tomu, že by mohlo dojít ke sdílení hygienických potřeb...
Pokud byste měla další dotazy, znovu napište. případně je možné se podívat i na specializovaný web http://www.virova-hepatitida.cz/, kde najdete další informace včetně kontaktu na bezplatnou telefonickou poradenskou linku.
Přeji hodně štěstí,
B. O.