Jak přestat?
Bosko
Aktivním uživatelem marihuany jsem dvanáctý rok. Prvních pár let bylo velmi obohacujících a přínosných na prohloubené zážitky s přírodou, přáteli a hudbou. Zhruba po pěti letech jsem už propadl závislosti, ale stále jsem ji nevěnoval příliš pozornosti, i když v konfrontaci s moji rodinou, kdy je už samotné užívání drogy v takovém množství, bylo možné už některé náznaky ostražitosti k závislosti vypozorovat. Myslím, že v tom tkví jádro celého problému. Znám mnoho lidí, kteří užívají marihuanu, ale necítí se být tak svázaní odpovědností k nejbližšímu okolí. Možná kdybych ze začátku hned o svých zkušenostech mluvil, mohlo to vést k daleko lepšímu přístupu při řešení pozdějších obtíží, patrně by ale k tak výrazným obtížím, jaké mám nyní, nedošlo. Jenže nebylo možné něco takového uskutečnit, vše probíhalo a dodnes probíhá vlastně v přísném utajení.Dále je tu další věc a to je to, co nahrazuji svojí závislostí na marihuaně? Půjdu li více do hloubky, v pozadí za závislostí je zřejmě potřeba citu, hlazení, přijetí a odevzdání se někomu. Počínaje otcem, který nás jako malé opustil, konče posledním dlouhodobým vztahem na dálku, kdy mi marihuana dodávala i povzbuzení a zaplňovala prázdné místo, kde měl být někdo, kdo byl v tu chvíli zcela jinde, narůstající frustrace tupená omamným kouřem. Bohužel jsem nyní ve fázi, kdy mě tato, jinak asi sympatická droga, limituje nejen v profesním, ale také v osobním životě. Je to těžké a dost palčivé. Jsem každodenní uživatel, nekouřím tak měsíc do roka, většinou v kuse. Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
jak sám píšete, marihuana je droga pro mnoho lidí veskrze sympatická, a v tom bývá její velký problém. Její rizika se totiž dost podceňují a není vůbec výjimkou, že si člověk uvědomí potíže až po mnoha letech, i když ty se plíživě objevují už dlouho. O to těžší je pak řešení. Zbavit se mnohaletého návyku na marihuaně není vůbec jednoduché, nahrazuje mnohé, vyplňuje spoustu času z každého dne, stává se časem doslova životní partnerkou. Je obtížné zvládnout to sám, větší šanci máte určitě za pomoci odborníka. Můžetevyužít buď některé z ambulantních služeb pro uživatele návykových látek, nebo můžete zkusit podporovanou domácí léčbu pomocí projektu Končím s hulením na www.koncimshulenim.cz.
V každém případě držím palce a přeji hodně sil, protože ke zbavení se závislosti na marihuaně jsou opravdu potřeba.