Kombinace léků
Terka
Prosím o informaci, jestli lze kombinovat Adipex s léky Palexia a Lyrica. Tyto léky mi předepisují v abmulanci bolesti na problémy se zády. V době klimakteria jsem přibrala několik kilogramů a nedaří se mi je shodit. Děkuji moc za odpověď. Dagmar

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Tapentadol (Palexia) a pregabalin (Lyrica) sice nemají interakční potenciál s fenterminem (Adipex retard) přímo popsán v souhrnu údajů o přípravcích, nicméně to v žádném případě neznamená, že by interakce neexistovaly.
Pregabalin s největší pravděpodobností nebude na první pohled poskytovat interakci, ale do té doby dokud nebudou provedeny studie, nebude jasné, jestli bude či nebude jejich konkomitantní podání poskytovat nějakou interakci...
Tapentadol však dle mého názoru může mít závažnou interakci při současném podávání fenterminu. Jejich společné podávání by, dle mého názoru, mohlo způsobit nebezpečné zvýšení krevního tlaku až hypertenzní krizi. Toto však vychází pouze z úvah okolo mechanizmů účinku těchto dvou látek, ale prozatím není nikde publikován žádný případ, kde by pacient(i) užíval(i) takovou kombinaci (tapentadol a fentermin) v zahraniční literatuře, natož v literatuře tuzemské. Konzultoval jsem Váš dotaz i s další kolegyní, která se interakcemi léčivých látek zabývá a také se jí nepodařilo najít žádný zdokumentovaný případ, nicméně na výše zmiňované potenciální interakci jsme se shodli. Samozřejmě nelze vyloučit i jiné projevy interakce těchto dvou léčiv, opět dokud neproběhnou interakční studie těchto dvou látek, popř. dokud se neobjeví nějaká případová studie.
Pokud se budeme soustředit na somatické projevy užívání tapentadolu a fenterminu a na logiku užívání fenterminu při hubnutí, pak je fentermin užíván kvůli zvýšení aktivity organizmu a proti těmto účinkům by teoreticky mohly jít účinky tapentadolu, který může spíše způsobovat útlum organizmu.
Osobně nejsem zrovna velkým příznivcem užívání fenterminu ani jiných látek (dříve byl v ČR registrován i sibutramin) na zvýšení aktivity a metabolizmu organizmu, možná s výjimkou orlistatu, který působí poněkud jiným mechanizmem, avšak má samozřejmě své celkem nepěkné nežádoucí účinky, resp. nehezké účinky po nedodržení diety. Osobně pak dávám přednost úpravě jídelníčku a porady s nutričním terapeutem (opravdovým nutričním terapeutem, tj. zdravotníkem s vysokoškolským vzděláním v tomto oboru, nikoli však s někým, kdo si tak pouze říká, popř. s kdejakým "výživovým poradcem"), výpočtu kalorií potřebných pro Váš organizmus a předepsání jídelníčku na míru.
Druhou možností je výměna opiátu za jiný, který by takou interakci teoreticky nemusel poskytovat. Ale to je potřeba probrat s Vašimi ošetřujícími lékaři.
Stačí taková odpověď? Je to poněkud složité odpovídat na tak specifické dotazy po internetu, ale pokud byste potřebovala a měla zájem, rád Vás nasměruji k některému za svých kolegů klinických farmaceutů na konzultační návštěvu; tedy pokud mi napíšete, kam docházíte do ambulance bolesti.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec