droga v pití
Diana.
Dobrý deň, začínam s fotomodelingom a včera som bola fotiť. Prišiel len jeden muž - fotograf. Na všetky otázky mi vedel odpovedať a prišlo mi že odpovedá pravdivo. Dal mi ladový čaj lipton, nech sa napijem. Ja som sa napila ale len tak dva glgy. Potom som si pomyslela že hadam mi tam nič nenasypal. O takých 5 minút sa mi začala točiť hlava a začala som cíťiť na nohách ťažobu. No ďalej išlo všetko v poriadku až na moje točenie sa hlavy a blbý pocit. Teda aspoň si nič nepmätám čo by sa mohlo stať. Ten čaj som si zobrala so sebou a dnes som si ho pozerala, zbadala som ako v nom niečo pláva. Keď som si na to zasvietila bolo tam dosť veĺké množstvo nejakej bielej látky. Mohlo sa niečo stať (znásilnenie alebo niečo podobné) aj tak, že si to nepamätám, ani to ako som sa prebudila a nič som si nepamatala? ...bola som tam asi dve hodiny a preto sa mi zdá divné že by to na mna tak rychlo zaučinkovalo aj odučinkovalo. Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Amrit Sen
Diano, zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry a chápu Vaše znepokojení. Takto na dálku je velmi těžké odpovědět. Spolehlivě to dokáže pouze test na přítomnost drog, nejlépe laboratorní. Pokud se pro něj rozhodnete, měla byste to udělat co nejdříve, dokud budou možné přítomné látky zachytitelné. Výhodnější bude otestovat čaj i sebe. Počítejte také s tím, že takový test není nejlevnější a budete si jej hradit sama. Jinak by tomu bylo, kdybyste podezření ze spáchání trestného činu nahlásila policii, respektive podala trestní oznámení. Pak by se mohl být takový test stát součástí vyšetřování a jeho úhrada by Vás minula. Pokud zmiňovaný čaj ještě máte, měly by v něm případné přimíchané látky vydržet detekovatelné delší čas, než ve Vašem organismu. Další variantou je zakoupit v lékárně, bez časové prodlevy nákupu přes internet, multitest na co nejširší škálu drog. Tyto testy jsou vysoce spolehlivé, ne ale vždy 100%, jako je tomu u testu v laboratoři. Lépe pořídit test z moči, než ze slin, protože takový test dokáže drogy detekovat výrazně déle od užití. Cena takových testů se na Slovensku pohybuje zhruba od 8 do 20 EUR. Exisuje řada léků a látek, které pachatelé znásilnění, focení, okradení a dalšího protiprávního jednání používají k uspání, nebo omámení oběti.
Podle toho, jak příhodu popisujete si netroufám odhadnout, jestli se Vás někdo pokusil omámit, či ne. Látky benzodiazepinového typu to skutečně mohou dokázat do 20 minut. Pokud rozdrcené rozpuštěné tablety pachatel nefiltruje, může v tekutině, nebo nápoji u dna i na hladině zůstat postřehnutelná nerozpuštěná bílá lékařská sádra, do které se přidává účinná látka a vyrábějí se tak průmyslově tablety. Jestli jste případně podstčenou dávku nepožila celou, mohlo by to probíhat tak, jak jste popsala. S největší pravděpodobností bez fáze, kdybyste usnula a byla "mimo". Po uspání se totiž člověk zdaleka neprobere naráz a svěží. Omámení vyprchává postupně a časová "díra" může trvat i několik hodin s tím, že na dobu, kdy byla "mimo" si oběť nepamatuje.
Je mi jasné, že jsem Vám mojí odpovědí klidu nepřidal a nejspíš setrváte v nejistotě, pokud nepodstoupíte co nejdříve test. Posílám Vám přehled detekovatelnosti nejčastěji užívaných drog, včetně zmiňovaných benzodiazepinů.
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, jejich množství a kvalitě, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Benzodiazepiny:
Detekovatelnost záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny. Při jednorázovém užití je doba detekovatelnosti kratší.
Marihuana (THC):
Detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní.
Detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní.
Pervitin:
Detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne.
Detekce z krve 1 - 3 dny.
Extáze:
Detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
Detekce z krve 1 - 3 dny.
Kokain:
Detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opiáty:
Detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu je obdobná jako u testů ze vzorku krve.
Odpusťe, že nemám úplný přehled o aktuálních možnostech testování v toxikologických labaratořích na Slovensku. Více se můžete dozvědět na Drogovom informačnom portáli: http://www.infodrogy.sk
Doufám, že se podaří situaci zvládnout k Vašemu co největšímu klidu. Kdybyste se potřebovala na cokoli doptat, napište. V každém případě buďte obezřetná a na sebe co nejopatrnější.
Přeji hodně štěstí,
Amrit Sen.