Pohled odborníka
Stjůdent
Dobrý den, můj dotaz na Vás směřuji z jediného důvodu. Studuji VŠ, ráda bych v budoucnu pracovala s lidmi, kteří mají nebo měli problémy s drogami. Nic mi v této práci nestojí v cestě, dá se říct, ale jediná věc mi vrtá hlavou. Dřív jsem s drogami(nejvíce s pervitinem) měla taky co do činění. Pervitin jsem brala několik let a to téměř každý víkend, k závislosti bych to nepřirovnala, ale měla jsem k němu až moc kladný vztah. Bojím se do budoucna, že mě to bude při práci tížit a budu mít nutkání se i se svým (sic už bývalým) problémem svěřit klientům (třeba abych jim ukázala, že přestat jde)..Nevím, zda mám být ke klientům a pracovníkům zařízení otevřená a se vším se přiznat nebo raději ne...ráda bych slyšela Vás názor, třeba máte s tímto zkušenosti ... předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Těší mě upřímnost, se kterou jste se na nás s tímto dotazem obrátila. Bohužel vám na něj ale nemohu dát jednoduchou odpověď.
V prvé řadě jde podle mého názoru o to, jak jste nebo nejste se svou drogovou minulostí vypořádána vy sama? A proč vlastně chcete pracovat s lidmi, kteří drogy užívají?
V dnešní době má zkušenosti s drogami kde kdo a často tedy i ti, kteří pracují s uživateli drog. Otázkou je, jakou roli této zkušenosti dovolí ve své práci hrát. Rozhodnutí je vždy na nich. Upřímnost je podlé mého důležitá, na druhou stranu ale takové věci ani v normálním životě nevykládáte každému na potkání. Vybíráte si, komu něco takového řeknete. Zvažujete, co to s vaším životem a vzájemným vztahem udělá. Přemýšlíte, proč se vás dotyčný na něco takového ptá apod. Stejně tak je to i v práci s klienty.
Zkušenost s drogami může být při takové práci výhodou, ale i nevýhodou. Můžete se díky ní dostat do situace, kdy si k vám najdou klienti snadněji cestu, budou možná čekat větší pochopení, výjimky, nadstandartní zacházení. Vy můžete vycházet ze své zkušenosti a mít určitě předpochopení, předjímat a okrádat klienta o prostor, litovat jich, nebo naopak něco zlehčovat či zveličovat. Navíc to pro vás může být za určitých okolností i ohrožující - návrat chutí apod....
Komu, za jakých podmínek a s jakým cílem, byste o svých zkušenostech byla ochotná něco říct? Co by se muselo stát, abyste o takové zkušenosti začala sama hovořit? Jak je pro vás zkušenost s drogami v takové práci důležitá? K čemu by měla taková informace být vám, nebo klientovi? Proč myslíte, že by se na něco takového klient ptal? Co uděláte v situaci, kdy by se v práci objevil v roli klienta někdo z vašich známých?
Určitě je dobře, že si takové otázky kladete, ale odpovědi budete muset hledat sama.
Držím vám v tom palce a kdyby bylo potřeba, klidně znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela M.