Pěstování a následná sklizeň
David
Dobrý den, když budu ve skleníku pěstovat 3 rostliny konopí. Je to přestupek. Pokud ale rostliny sklidím a začnu je sušit, už je to trestný čin, protože určitě sklidím více než 10g v sušině. Zajímá mě, kdy přesně to bude trestný čin a kdy stále přestupek.. Například, pokud rostliny useknu a zavěsím na půdu, už se to bere jako sušina a nebo stále jako rostlina? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
stav, který popisujete, byl platný v předchozí právní úpravě. Souhlasím s Vámi, že rozdíly mezi tím co je trestní čin a co ještě přestupek se dali chápat a v podstatě pořád dají chápat různě. V současnosti už není v trestním zákoníku definovaný institut většího, než malého množství, tak jak to bylo v minulosti. Nejvyšší soud ČR přijal dne 13.3.2014 za účelem sjednocení soudní praxe Stanovisko kolegia Nejvyššího soudu, kde definuje i například to, že menší množství marihuany by mělo být do 10ti gramu sušiny. Toto stanovisko ale není pro Policii ČR závazné. Dá se předpokládat, že soudy i policie ČR budou v jednotlivých případech k tomuto stanovisko přihlížet, ale při rozhodování o případném trestu můžou zohledňovat i jiná kriteria. Podobná praxe je i u pěstování marihuany, kdy při pěstování do 5ti rostlin budete nejspíš ohrožen postihem v podobě přestupku a u většího množství se na Vaše konání bude pohlížet jako na trestní čin. Jak ale rozhodne soud v konkrétním případě je jenom v jeho kompetenci a to platí i u posuzování toho zda už držíte u sebe sušinu.
Ve zkratce to znamená, že pěstování marihuany v žádném množství pro osobní potřebu není legální. V případě menšího množství ale budete s největší pravděpodobností postihován mírnější formou a Vaše konání bude posuzováno jako přestupek, v případě že Vám nebude prokázaná ještě například i distribuce, případně pěstování v organizované skupině. Posílám Vám odkaz na znění „drogových" trestních činů a přestupků. http://poradna.asociace.org/res/data/000007.pdf, http://poradna.asociace.org/res/data/000008.pdf.
Zatím se mějte dobře.
Miroslav Giljan