Codein
nemocný2
Dobrý den,
užívám Codein 30 Mg proti kašli,už je to cca týden, mám již druhé balení a v příbalového letáku je, že se nesmí užívat více než 3 dny.
Mohu dostat nějakou spolehlivou odpověď ohledně nějakých rizik z delšího užívání?
Dále jsem měl v minulosti dotaz ohledně účinků Codeinu s Paralenem Plus a zajímá mě z jakého důvodu dochází k tak znatelným nežádoucím účinkům při kombinaci těchto léků.
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Vámi zmiňované 3 dny se netýkají užívání kodeinu jako antitusika (léku proti kašli), ale užívání kodeinu jako analgetika (léku proti bolesti). Kodein při užití jako analgetika je určen k léčbě slabých až středně silných bolestí a pokud se bolest do 3 dnů nezmírní, popř. nezmizí úplně, může být varovným signálem závažnějšího onemocnění. Bolest jako taková je pro organizmus přirozeným varovným signálem, kterým nám tělo říká, že se s ním něco neobvyklého děje. Proto příbalový leták obsahuje takovou informaci.
Dále, k tlumení kašle lze užívat i jiné přípravky, které neobsahují kodein, tak jak jsem Vám již psal...
Pokud jde o to, čím jsou Vámi zmiňované nežádoucí účinky vyvolány, pak se jedná o účinky vyvolané mechanizmem působení kodeinu a dextrometorfanu (zúžené zornice, útlum dechu,...), resp. obecně látek opiátového/opioidního charakteru. Nevolnost jako taková je poněkud nespecifický příznak, který může být vyvolán jednak užitím nějaké látky, ale také samotným onemocněním. Dále, samozřejmě že také nastává potenciace účinků kodeinu a dextrometorfanu (dvou látek stejného typu) a z toho také vychází zvýšená frekvence nežádoucích účinků, resp. závažnost nežádoucích účinků, které pociťujete.
Pokud nežádoucí účinky netolerujete, změňte léčbu a navíc pokud Vám onemocnění a kašel neodeznívá delší dobu, je nutné navštívit lékaře a také např. uvažovat o léčbě k podpoře imunity, tak jak jsem psal již dříve.
Stačí to takto?
S pozdravem
Zbyněk Oktábec