Drogy a hormony
Ga.er
Dobrý den,
mám na Vás dotaz. Nejlepší kamarád bere pervitin nosem, asi 3 měsíce jednou do týdně a jsou to malé dávky. Podstupuje pohlavní přeměnu z ženy na muže a začíná si píchat testosteron. Jaké to na něj bude mít účinky po zdravotní i psychické stránce? Co se mu může stát? Stále se ho snažím dokopat do nějaké poradny v Praze, ale zatím nic.
Děkuji za odpověď. Ga.er

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
děkuji za důvěru, vaše starost a obavy o kamaráda jsou zcela na místě. Užívat pervitin v situaci, kterou popisujete, je velice ohrožující, a může to být cesta do pekel. Pervitin je velmi nebezpečná droga, jeho užívání sebou nese značná rizika, tím spíš v situaci, kdy jde o tak náročný proces, který by měl probíhat pouze v případě, kdy je dotyčný zcela zdráv, připraven, a po psychické stránce vyrovnaný jak jen to lze. Kromě toho, že pervitin oslabuje obranyschopnost organizmu, degraduje tělesnou kondici a může způsobit závažné zdravotní komplikace, může nevhodně ovlivňovat jak působení léků, tak aplikovaných hormonů, včetně případného hojení v případě, že by podstoupil chirurgický zákrok. Velmi závažné bývá ovlivnění psychiky, pervitin může způsobovat úzkosti, nervovou labilitu, psychózy a další psychické poruchy či onemocnění. I jedno užití pervitinu dokáže vyvést z rovnováhy. Každý člověk, procházející tak náročným procesem, jako Váš kamarád, je dlouhodobě vystaven značné duševní zátěži, která by mohla být při užívání psychostimulantů, ale i dalších typů drog, neúnosná a nezvládnutelná. V krajním případě může vést až k sebevraždě, případně ohrožení dalších lidí, pominu li další možné škody.
Téměř každá situace lze řešit, podobně i tato. Jen velmi těžko lze pomoci někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo pomoc odmítá, případně svoji situaci nevnímá jako problematickou. U uživatelů drog to platí dvojnásob. V každém případě je to kamarádův život, jeho rozhodnutí a volba drogy užívat, jeho odpovědnost, byť může přinášet komplikace. Víme, že většina pokusů o vnucenou pomoc se zcela míjí účinkem, většinou se napáchá více škod, než užitku, a to i tomu, kdo v dobré vůli z neznalosti problematiky často volí zcela nevhodné způsoby pomoci. Je velmi těžké takto na dálku s minimem informací radit. Netuším, jak blízký vztah ke kamarádovi máte a nakolik Vás respektuje. Jednou z možných cest je spojit se s odborníky specializované, bezplatné poradny pro rodiče a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu. Můžete si předem telefonicky domluvit termín schůzky, která může proběhnout i zcela anonymně. Po bližším seznámení se situací Vám zkušený specialista doporučí konkrétní kroky, které můžete pro kamaráda podniknout, a jak se můžete pokusit pomoci mu s motivací k pozitivním změnám, nejlépe k jeho osobnímu kontaktu s odborníkem na drogovou problematiku, psychiatrem - adiktologem, nebo psychologem, který má zkušenosti s prací s klienty, či pacienty v podobně náročných situacích. Zároveň zkuste ještě s kamarádem v klidu promluvit, bez výčitek a vyhrocených emocí mu říci, jak je pro Vás důležitý, že ho máte rád, a že o něj máte starost. Pokud se rozhodnete služeb doporučené poradny využít, bude možná lepší tento rozhovor odložit na dobu po Vaší osobní konzultaci s odborníkem. Zároveň kamarádovi nabídněte kontakt na specializované služby a odbornou pomoc. Čím dříve, tím lépe. Kontakt může využít naprosto nezávazně, nikdo ho nebude k ničemu přemlouvat, ani ho do ničeho tlačit. Získá podporu a pochopení s veškerým respektem k jeho osobě a tomu, že dokázal přijít sám. Pokud skutečně začal pervitin užívat před třemi měsíci, mohl by se tak Váš kamarád dát poměrně brzy dohromady. Vše by se ještě mohlo dát řešit konzultacemi, ambulantě, bez radikálnějších variant terapie.
Kontakt pro Vás:
Poradna pro rodiče, partnery,
rodinné příslušníky a osoby blízké (PPR)Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
Kontakt pro kamaráda:
Specializované ambulantní služby CADAS Sananim
Spálená 12
110 00 Praha 1
(nedaleko stanice metra B Národní třída; 1. patro budovy Studentského zdravotního ústavu)
mapa
Telefon: +420 222 924 245
GSM:     +420 603 831 815
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/principy-prace.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/poslani.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/komu-je-cadas-urcen.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/co-nabizime.html
Podobně, jako u předchozí služby je nejvhodnějším postupem pracovníky předem telefonicky kontaktovat a domluvit si termín schůzky.
Budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce Vám i kamarádovi.
Hodně štěstí v novém roce,
Amrit Sen.