Pomoc
moustigue
Bratr ma problem z drogama uz nekolik let (20-15) nekolikrat byl v Opave a na leceni, ve vezeni atd. Situace se stale zhorsuje. Kdyz jsem bratra videla pred par lety tak me nepoznal byl uplne mimo coz je i ted. Je neco co rodina muze udelat? V Anglii jsou jine zakony a protocoly a nevime na koho bychom se mohli obratit. Predem dekuju za kazdou radu. Nasleduje zprava od nasi tety kterou jsem obdrzela dnes.... je vubec mozne ze neni v CR zadna pomoc? Jak ho mohla policie nechat v takovem stavu? Dekuji.
Ahoj,je to velice smutné, už dlouhodobě je na tom pořád hůř. Ke mně má nejblíž, takže pořád obtěžuje. Mám problémy v družstvu, protože pořád zvoní a dožaduje se vstupu, zvoní i na jiné zvonky i v noci a dělá nepořádek. Mám kvůli něho důdku, jak bych za to mohla. Už je rok bez důchodu a není schopen si zajistit ani sociálku. Je jeden z nejhorších bezdomovců, ztratil všechny kamarády, kteří se ho drželi, když měl peníze. V hlavě to má pomotané a někdy je agresivní. Několikrát byl zbitý ,že byl na většině těla modrý. Asi před 3 týdny má zlomemenou klíční kost, sice měl nějakou ortézu, ale už nešel na převaz. Levou rukou nehýbe, takže neumí ani zapnout kalhoty atd. Když něco vyžebrá,( tak má zákaz vstupu do kauflandu, jednoty a jiných obchodů) tak mu to kamarádi seberou a milostivě něco dostane. Včera dopoledne vybíral z kontejnéru a ten na něho spadl do vozovky, pak zase nějak spadl do vedlejšího kontejnéru a řval na celé sídliště, protože nemohl ven až mu pomohla policie. Nechali ho tak, až odpoledne přišel pro obvazy a tekla mu krev z nohy, že značil cestu. Nohu má zašitou.Pa.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
chápu, že je pro Vás strašné číst a slyšet, jak je na tom bratr špatně. Bohužel těžko se dá někomu pomáhat proti jeho vůli. Pokud by přistoupil na to, že si nechá pomoct, je dost možností. Může využívat služby pro lidi bez domova (základní potravinový, hygienický, sociální servis), může využívat služby pro závilé na drogách (výměna injekčního materiálu, zdravotní služby, sociální a jiné poradenství, může samozřejmě po splnění několika málo požadavků nastoupit do léčby. To vše ale vyžaduje, aby alespoň v základu chtěl.
Velkou komplikací v takovém případě bývá psychický stav nebo přímo psychiatrické onemocnění. To v této chvíli může už být i případ Vašeho bratra. Pak takový člověk těžko rozeznává, kdo mu chce pomoci a kdo ublížit, je nedůvěřivý atd. Zkusila bych to možná s pomocí terénních pracovníků, kterým by se snad mohlo podařit zkontaktovat a navázat ho nějak přímo na ulici. Takové služby pro závislé poskytuje v Ostravě sdružení Renarkon (www.renarkon.cz). Zkuste je požádat o pomoc, je to asi jedna z posledních možností. Pak se také může stát, že se přihodí něco vážného (závažný psychický nebo zdrvaotní stav, kriminální činnost) a on bude převezen do léčby nedobrovolně. Je ale dost bezútěšné na to čekat a hlavně dobrovolná cesta je vždy ta nejlepší.