hladina pervitinu, upřesněni předešlého dotazu
huhulak
Dobrý den. Mé dceři bylo zjištěno metodou plynové chromatografie s hmotnostní detekcí stanovena koncentrace metamfetaminu 0,67 mg/l a koncetrace amfetaminu 0,084 mg/l. Nevíme co si pod tímto množstvím máme představit co je a není člověk schopen dělat nebo nedělat.Pervitin brala cca 1 rok. Doplnění informací: Rozbor byl dělán z krve testem Drug Wipe 5S. Hodnoty a jednotky jsou správně. Doba mezi podáním pervitinu a odběrem byla cca 17hodin. Před odběrem nespala 3 dny a pervitin brala nitrožilně rok v kuse. Děkujeme moc za první odpověd.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
Prvně, nemáte vůbec zač děkovat, od toho jsme tu - pro Vás.
K doplňujícím informacím - testovací set Drug Wipe je pouze orientační test, který používá PČR pro rychlý screening přítomnosti skupin drog. Tento test není schopen stanovit jakékoli hladiny ani konkretizovat o jakou látku se jedná , natož hladiny konkretní drogy v séru (krvi). Systém Drug Wipe tedy pouze s nějakou jistotou řekne, že ve vzorku (většinou slin) je s největší pravděpodobností přítomna látka(y) z některé skupiny drog - v případě Vaší dcery, ze skupiny budivých aminů. Není schopen konkretizovat, jestli se jedná o methamfetamin, amfetamin, MDMA,...
K tomu, abychom byli schopni identifikovat a stanovit hladinu konkrétní látky v séru (krvi) jsou nutné specifické metody - jednou z těchto specifických metod je i, Vámi zmiňovaná, metoda plynové chromatografie s hmotnostní detekcí. Tato metoda je vysoce specifická a dokáže s jistotou identifikovat a stanovit koncentraci látky v materiálu, ve Vašem případě v séru (krvi).
Nyní k naměřeným hodnotám a času odběru. Pokud Vaše dcera nemá nějakou geneticky podmíněnou změnu odbourávání látek (léků, drog), což je možné, ale této možnosti se zde věnovat nebudeme, je naměřená hladina vzhledem k času odběru a času užití opravdu velice vysoká. Plazmatický eliminační poločas methamfetaminu je cca 6-15 hodin, což znamená, že za tuto dobu klesne hladina této látky na polovinu. Pokud budeme pro zjednodušení počítat s průměrem této doby, tj. 10,5 hod, pak při užití měla Vaše dcera opravdu dosti neuvěřitelnou koncentraci methamfetaminu v séru - cca 2,2 mg/l, což už se dle literárních zdrojů pohybuje někdě v letálních koncentracích. Ale samozřejmě, bylo by nutné vše individualizovat na Vaši dceru (adiktologická problematika je vždy přísně individuální a to včetně jedincovi individuální tolerance ke konkrétní látce) - toto jsou jen obecné úvahy, vycházející z obecných statistických faktů, které mohou být u konkrétních jedinců odlišné.
Každopádně, pokud je Vaše dcera v takovéto extenzivní konzumaci pervitinu, bylo by rozhodně dobré začít podnikat kroky k léčbě jejího užívání drog, s největší pravděpodobností již ve stádiu závislosti...
Stačí to takto? Pokud byste potřebovali, neváhejte znovu napsat doplnění nebo další dotaz.
Budu Vám držet palce, ať vše dobře dopadne!
S pozdravem
Zbyněk Oktábec