Kombinovaná závislost: alkohol + léky
micka
Syn 25 let už několik let pije, poslední rok se to významně zhoršilo, má u sebe doma cca 20 lahví fernetu a stále opakuje že se snaží upít k smrti. K tomu užívá promiskuitně léky na panickou poruchu, deprese a poruchy spánku (Trittico, Olwexya, Rivotril). Když se občas snaží nepít, tak po 2 - 3 dnech abstinence má záchvaty při kterých zvrací, má zimnici, hodně se klepe a je mu špatně. Stále opakuje, že to musí zvládnout sám, aby měl bát proč na sebe hrdý. Není schopen si najít práci, platit nájem, telefon,... Za poslední 2 roky upadl do dluhů cca 300 000. Před měsícem mu podruhé sebrali řidičák kvůli řízení pod vlivem (1,9 promile), boural svoje auto + 2 auta kolem jedoucí. Teď dostane podmínku na 2 roky. Studoval FAMU, ale po úspěšném složení bakalářských zkoušek ze školy odešel. Nevím co mám dělat: zaplatit za něk dluhy, aby nebyl pod presem exekutorů, kteří mu stále volají, odvézt ho na nějakou léčbu - ale asi musí chtít, nějak ho přesvědčit, aby se šel léčit, ale jak? A je to opravdu nutné nebo to může zvládnout sám a já jsem jen matka hysterka. 3-4 denně (např. a Vánoce mi posílá SMS že se chce oběsit, zbláznit, upít, atd.) Nikomu jinému v rodině takové SMS neposílá. Vím, že mě tím vydírá a chce mně k něčemu donutit, ale já nevím k čemu. Jsem hyperprotektivní matka a mám za sebou 6 let psychoanalýzy, takže nejsem úplně nezkušená a bez nadhledu. Prosím poradíte mi?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
cením si důvěry, se kterou se na nás obracíte, chápu Vaši starost. Syn, podle toho, co píšete, se dostal do stadia, kdy bez odborné pomoci svou závislost zvládnout nedokáže. Sama víte, že pokud se nerozhodne pro léčbu a nevyvine vlastní aktivitu, těžko mu dokáže pomoci někdo další. Spíš naopak, tím že ho kontraproduktivně podporujete, řešíte za něj dluhy, necháte se manipulovat a vydírat, mu jen umožňujete, aby v závislostním kolotoči setrvával a dál se propadal. Bráníte tak možná posledním příležitostem, aby syn pocítil a nesl plně odpovědnost svého konání a svých rozhodnutí, které by mohly být podnětem k pozitivním změnám a k léčbě. S největší pravděpodobností jste s nejlepšími úmysly přistoupila do jeho vlaku, a stala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky zneužívala. Ztratila jste nadhled a odstup, o kterém píšete, nedokážete ze vzorců, které žijete, vystoupit. Tato nemoc dokáže lidi, kteří přestali žít vlastní životy a často tak trpí víc, než sami uživatelé, zničit. V tento čas potřebujete odbornou pomoc právě Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, jen těžko může účinně pomáhat druhému. Doporučuji Vám proto kontaktovat pracovníky specializované Poradny pro rodiče, organizace Sananim, a domluvit si nejlépe telefonicky termín návštěvy. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený specialista doporučí konkrétní kroky, které můžete pro její řešení podniknout, jak ji zvládnout s nohama na zemi, pevnější v kramflecích. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Dostanete podporu, přijetí a pochopení, řadu užitečných informací, případně další potřebné kontakty. Co je velmi důležité, seznámíte se s možnostmi, jak můžete podpořit synovu motivaci k léčbě. Bez motivace je šance na přijetí do léčby velmi limitovaná, a šance na její úspěch mizivá. Bez léčby a s nevhodně volenou "pomocí" jen poroste riziko, že se synovy výhružky a vydírání skutečně naplní a podaří se mu upít se k smrti. Podle typu léků, které jste zmínila, a které může předepsat pouze odborný lékař, usuzuji, že jsou jeho psychická onemocnění závažná. Navic je syn ohrožen Vámi popsaným abstinenčním syndromem, který svědčí o pokročilé fyzické závislosti, takže bez lékařského dohledu na detoxifikační jednotce může být při pokusech o abstinenci bezprostředně ohroženo jeho zdraví i život.
Nemyslím si, že by vše dokázala vyřešit jedna schůzka, ale věřte, že se Vám citelně uleví. Doporučuji Vám sjednat si průběžné konzultace, abyste získala větší klid a energii k tomu správně reagovat na situace, které přinese čas, dokázala se synem užitečně komunikovat, a uhájila poskytování Vaší pomoci pouze v případě, že bude podmíněna synovou léčbou. Nepíšete, jestli žijete sama, nebo jestli máte možnost se o někoho opřít a sdílet s ním Vaše starosti. V každém případě nezapomínejte na sebe, plánujte a podnikejte cokoli, co Vám přináší radost a potěšení, kontaktujte přátele. Zkoušejte osvědčené, ale i nové věci. Budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Kontakt:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přikládám k nahlédnutí vzkaz od dívky, která se dokázala se závislostí s úspěchem porvat, její reakci na jeden z rodičovských dotazů, nedávno uveřejněný na naší poradně: http://www.drogovaporadna.cz/dotazy/31064/reakce-na-tatinka-z-dotazu.html
Držím palce Vám i synovi, přeji úspěch v dalším konání,
hodně štěstí, kdykoli napište.
Amrit Sen.