Jak řešit situaci
klára
Dobrý den,v létě se syn 14 let seznámil s partou lidí,věděla jsem od něj,že někteří kouří trávu,ale věřila jsem,že on ne.Když jsem měla podezření,že kouří cigerety, tak také tvrdil,že ne a já mu věřila,protože moje podezření mi vždy nějak vysvětlil.Nyní jsem zjistila,že kouří jak normální cigerety,ale i trávu.Včera jsme si s ním s manželem v klidu promluvili.Přiznal se že kouří távu,ale ty puberťácky kecy okolo byly šílený.jako,že se po trávě neumírá,že je to lepší než chlastat,a že teda přestane ale v 18 stejně začně.Zkoušeli jsme mu vysvětlovat,že když to neuhlídá,že mu to může škodit.Teď je ale otázka, jak dál? Bydlíme na vesnici, do školy dojíždí do města. S tou partou většinou chodil ven,když přespával u babičky ve městě.Zjistili jsme,že trávu začal kouřit i se svým spolužákem.Máme syna přendat na jinou školu,odtrhnout ho od spolužáka a od té party?Jiná škola je ve vedlejším městě,a než tam mu pojede autobus domů bude mít 2 hodiny volno,tak ho ta příležitost může potkat také.Jak s ním teď jednat,aby se to neobrátilo proti nám a nedělal nám naschvály ještě? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je dobře, že jste celou situaci řešili v klidu rozhovorem, vyslechli si i jeho názor - jakkoliv se Vám zdá puberťácký - a o celé věci přemýšlíte a informujete se, než uděláte nějaké závažné rozhodnutí. To je na začátek nejlepší postup. Jak dál je vždy hodně individuální, podle toho jaký máte požadavek, čeho se bojíte, jaké problémy se už třeba objevili. Je jiné, pokud jsou rodiče ochotni tolerovat experimenty, ale trvají na dobrém fungování doma, ve škole apod., jiné pokud odmítají jakékoliv návykové látky apriori, tedy i cigarety a alkohol, apod. To vše je také trochu věc vyjednávání mezi Vámi a synem.
Měli byste si tedy nejdříve s manželem ujasnit, co po synovi vlastně chcete, být v tom jednotní, říct si, jestli jste případně schopni z něčeho slevit a kde je pro vás pomyslná hranice. To pak sdělit synovi a vyslechnout si i jeho představu. Na základě toho byste se pak měli ideálně dohodnout, případně sdělit, jaká pravidla budou doma platit. A nakonec by měl také syn vědět, co se stane, když je nebude dodržovat.
Mějte ale na paměti, že požadavek "nebudeš kouřit" je poměrně těžko vymahatelný a kontrolovatelný, vždy je jednodušší vycházet z toho, co je vidět. Tedy např. "vadí nám, že se zhoršuješ ve škole, chceme abys to dal do pořádku" bude pro obě strany jednodušší požadavek. Pokud dochází ke zhoršení v důsledku užívání marihuany a s ní spojeným životním stylem, pak dítě bude muset kouření opustit nebo minimálně výrazně omezit tak, aby opět začalo fungovat. Mimo jiné tak odpadají nekonečné filozofické debaty o tom, jestli je marihuana škodlivější než alkohol apod.
Uchopení celé téhle situace je ale hodně křehká a ošemetná věc, mimo jiné naprosto individuální. Proto pokud je to možné, je vždy lepší dojít se poradit nejdřív osobně do některého z center pro rodiny ohrožené drogou, kde můžete celou situaci detailně probrat a rozmyslet, případně pak udělat dohodu trojstrannou, tedy za přítomnosti někoho nestranného, ale věci znalého.