závislost
neznalá
Omlouvám se,ale moc tomu nerozumím.
Když někdo drogu nebere pravidelně,jako třeba někteří mladí,co si dělají sem tam marihuanové nebo pervitinové víkendy,jsou tedy závislí,nebo ne?Pokud pracují,nežijí na ulici,kdy tedy mluvíme o závislosti? A jde vůbec o nemoc? Proč musí přijít na odvykační léčbu sami,proč je tam nemůže poslat lékař?
Vaše činnost je moc důležitá,tahle problematika se nás,bohužel,týká všech.Moc vám fandím a přeji dostatek peněz a síly v příštím roce.
Děkuji

Odpověděl: Kateřina Mladá
Dobrý den,
díky za Váš zájem. Odpovědi na tyto otázky mohou být zajímavé určitě pro více návštěvníků poradny. Pokusím se postupně odpovědět na všechny položené otázky. V prvé řadě je nutno podotknout, že lidé, kteří příležitostně užívají drogy, nemusí splňovat kritéria závislosti. Může se jednat o období experimentu, které může odplynout, aniž by tato zkušenost měla dalekosáhlé následky. Závislost se ovšem může rozvinout, u marihuany to nebývá obvyklý scénář, u pervitinu je větší riziko.
1. Pokud lékař diagnostikuje závislost, řídí se mimo jiné například následujícími kritérii závislosti (dle Mezinárodní  klasifikace nemocí - 10. revize, tzv. MKN 10). Vždy je ale potřeba odborného posouzení individuálního pacienta:
a) silná touha nebo pocit puzení užívat látku (craving),
b) potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky,
c) somatický odvykací stav po odnětí stabilní dávky drogy
d) průkaz tolerance - vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinků, původně vyvolaných nižšími dávkami
e) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky, nebo k zotavení z jejího účinku,
f) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků.
Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií během posledního roku.
Není tedy vyloučeno, že závislostí může trpět i člověk, který nežije na ulici a chodí stále do zaměstnání.
2. Závislost je nemoc. Je samostatnou diagnostickou jednotkou v Mezinárodní klasifikaci nemocí. Pokud se tedy člověk, který je zaměstnaný, jde léčit ze závislosti (např. do léčebny) je v pracovní neschopnosti a čerpá nemocenskou.
3. Lékař může pacienta k léčbě motivovat a léčbu mu doporučit, nemůže ho však k léčbě přinutit. Léčba může být v současné dobře nařízena pouze soudem v případě spáchání trestného činu, který nějak s užíváním návykových látek souvisel. Jinak musí pacient vstoupit do léčby dobrovolně, na základě vlastního rozhodnutí. Případně je možné nechat hospitalizovat pacienta, který je v důsledku užití drogy nebezpečný sobě nebo svému okolí. Po pominutí intoxikace a příznaků, které vedly k hospitalizaci, je obvykle ale takový pacient propuštěn, pakliže neprojeví zájem o léčbu závislosti. Což bývá obyčejně po několika dnech.
Doufám, že jsem na všechny Vaše otázky odpověděla.
S pozdravem,
Kateřina