půjčky
molfi
Dobrý den,
syn přiznal, že užívá stimulační drogy. \"Prý\" chce přestat. Nepracuje, půjčuje si u společností, které poskytují krátkodobé půjčky. Není jedináček. Nemáme z čeho splácet, hrozí exekuce. Jak se dostat z dluhové pasti kvůli drogově závislému?

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den
píšete, že syn projevil chuť s drogami přestat. Pokud by to tak bylo a byl by i ochotný svojí situaci řešit třeba i s pomocí některého léčebného zařízení, tak může kromě samotné léčby závislosti začít pracovat i na řešení svých dluhů. Vzhledem k tomu, že Váš syn bydlí u Vás doma a předpokládám, že tam má i trvalé bydliště, tak nesplácením svých závazků skutečně Vaši domácnost ohrožuje návštěvou exekutora. K řešení dluhů by bylo na začátek potřeba zmapovat kde všude a v jaké výši dluží. Většinou se dá se společnostmi, které poskytují finanční půjčky domluvit splátkový kalendář. Vyžaduje to ale, aby člověk byl ochoten dluhy splácet a měl z nějakého zdroje finanční příjem.
V některých situacích, kdy dluhy dětí skutečně ohrožují fungování a existenci ostatních členů domácnosti, tak není na škodu uvažovat nad odhlášením dítěte z trvalého bydliště. V takovém případě, když by u Vás syn už nebydlel, tak exekutor nemá právo zabavovat jakýkoliv Váš majetek. Přesnou dluhovou situaci Vašeho syna ale neznám, tak nevím, zda je potřeba se v této chvíli uchylovat k tomuto kroku.
K Vaší situaci mě napadá, že by bylo fajn zkusit si se synem domluvit pravidla fungování a Vaší případné podpory. Můžete samotné bydlení u Vás podmínit tím, že zkusí svojí situaci on sám řešit. V případě, že by rád s užíváním stimulačních drog přestal, tak nejvhodnější institucí, kterou by za tímto účelem mohl kontaktovat je Kontaktní centrum pro uživatele návykových látek. V tomto centru může s pracovníkem probrat, jaké jsou možnosti řešení jednak jeho užívání, taky i řešení nahromaděných dluhů. V podstatě do jakékoliv další léčebně zaměřené služby se může dostat právě skrze toto centrum. Zkuste mu to navrhnout.
Celá situace, kterou jste popsala pro Vás určitě není jednoduchá. Těžko odhadovat, jak se to do budoucna bude se synem dál vyvíjet a zda bude ochoten postupovat směrem, který by byl pro Vás přijatelný. V Praze sídlí i Poradna pro rodiče, kterých děti mají potíže s užíváním návykových látek. Pokud byste měla zájem s někým více probrat Vaší situaci a promluvit si o tom jak dále ve vztahu k synovi postupovat, tak neváhejte a kontaktujte kolegy z této poradny. Služby jak Kontaktního centra, tak Poradny pro rodiče jsou bezplatné a na konci mojí odpovědi na obě tyto instituce naleznete kontakty.
Zatím se mějte hezky a přeji hodně sil.
Miroslav Giljan
Kontaktní centrum Sananim
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Telefon: +420 283 872 186
Fax: +420 283 872 258
e-mail: kacko@sananim.cz
Pondělí: 13.00 - 20.00
Úterý: 9.00 - 20.00
Středa: 9.00 - 20.00
Čtvrtek: 9.00 - 20.00
Pátek: 9.00 - 20.00
Víkendy a svátky: 13.00 - 20.00
Poradna pro rodiče
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon:     +420 284 824 234
Fax:            +420 284 824 235
GSM:          +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz