Toxická psychóza
Nicol
Dobrý den,
je mi 21 let a už nějakou dobu užívám různé drogy, od lehčích až po tvrdé. Ve 13-ti letech jsem začala pít alkohol a kouřit marihuanu, v 15-ti se přidal pervitin a poté speed, extáze a MDMA. Teď jsem již dva měsíce čistá, pouze kouřím marihuanu a příležitostně piji trochu alkohol. Poslední dobou mám pocit, že nejsem psychicky v pořádku a přestávám to sama zvládat, ale bojím se někomu z mého okolí říct, co se mi děje v hlavě. Začínám se bát chodit mezi větší množství lidí, mám pocit, že všude kam přijdu, tak na mě lidé divně koukají a když odejdu, tak že se o mě baví a probírají co jsem udělala a jak jsem se chovala. Sama si v hlavě často probírám, jak jsem se chovala a velmi často se za sebe stydím. V noci trpím nespavostí, nespím třeba dva nebo 3 dny a to teď nic neberu, neustále se převaluji v posteli, několik hodin a nemůžu usnout. Začala jsem si v hlavě vytvářet vlastní svět do kterého čím dál častěji utíkám a pravidelně se přistihuji, že jsem stále mimo realitu a musím sama sebe přesvědčovat, abych ji vnímala. Trpím neustálým neklidem, úzkostí, třesou se mi ruce a mám pořád strach. K psychologovi nechci jít, protože nechci, abych byla někde zapsaná jako drogově závislá a nikomu ze svého okolí se svěřovat nechci, jelikož nedůvěřuji lidem a mám strach, že by o mě říkali, že jsem blázen. Občas mám pocit, že už tenhle svět nemůžu zvládnout a nevím co s tím. Může mi někdo poradit?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Nicol.
Nejdříve bych chtěla ocenit Vaši snahu udržet se od pervitinu, extáze atd.
Co se týče Vašich nepříjemných stavů, které pociťujete, jistě by bylo nejvhodnější, kdyby se Vám abstinenci podařilo udržet zcela a to včetně THC i alkoholu. Pokud je abstinence udržena, obvykle tyto stavy postupně slábnou, až odezní zcela (v případě toxické psychózy). Příležitostné konzumace čehokoliv, je naopak prohlubují a prodlužují.
Pokud by se jednalo o jiný problém, což nelze poznat takto na dálku, bez osobního kontaktu a vyšetření lékařem, tak tam by jistě bylo rozumné vyhledat odbornou pomoc a vše začít řešit.
Uvádíte, že nechcete nikam zajít... Netuším, do jaké míry máte informace o možnostech využití odborné pomoci. Veškerá zařízení a jejich pracovníci (lékaři, terapeuté, sociální pracovníci atd.) jsou vázáni etickým kodexem a mlčenlivostí, takže pokud Vy sama neřeknete někomu dalšímu, že jste pomoc případně využila, nikdo další by to nevěděl. Také se v některých případech (například v Kontaktních centrech) dá využít poradenských služeb zcela anonymně a bezplatně. To znamená, že se můžete dojít poradit a nemusíte, pokud nebudete chtít, uvádět své údaje. Zvažte to, možná by nebylo od věci si někam zajít.
V případě zájmu se můžete podívat buď sama do databáze kontaktů zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci zadat - kraj - město - druh (pro anonymní pomoc Kontaktní centrum, lékařská pomoc AT ambulance nebo Psychiatrická péče). Nebo můžete napsat znovu a uvést jaká města máte v dobré dostupnosti a kontakt Vám vyhledáme.
Mějte se zatím hezky, v případě potřeby napište kdykoliv. Budu ráda, když dáte vědět, jak se Vám daří a jak se vše dál odvíjí. Přeji dostatek sil!
S pozdravem MK