špatná spavost dítěte
marek
Dobrý den, moje manželka se kvůli špatně spicimu osmiměsíčnímu synáčkovi téměř vůbec nevyspí. Bojím se o ni, aby se nezhroutila. Zaujal mě odvar z makovic. Naši předkové ho v takových případech používali. Co vy na to. Je to bezpečné, nebo poradite jinou bezpecnou drogu? Díky za odpověď, Marek

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Chápu, že jste ze situace zoufalý a velmi dobře vím, jak může být takové nevyspání vysilující pro Vaši ženu. Věřím, že byste vyzkoušeli již cokoli, jen aby to zabralo a mohli jste se vyspat. Posílám informace, které jsem uvedla v odpovědi na dotaz před pár lety, který byl položen ze stejného důvodu a tazatelka se optávala také na odvar z makovic.
Před odvarem z máku Vás musím varovat. Odvarem z makovic se sice kdysi v minulosti opravdu uspávaly děti, ale v době, kdy se nevědělo, co odvar z nezralých makovic obsahuje. Z jiných, než nezralých makovic tento odvar neuděláte, a to z jednoho prostého důvodu... Z nezralých makovic se totiž získává opium. Účinnou látkou opia je především morfin, a také řada dalších alkaloidů. Asi už chápete, kam tím mířím. Odvarem z makovic byste svému dítěti připravili intoxikaci opiáty, což asi není Váš úmysl. V minulosti, dokud nebyly účinky látek z makovic dostatečně prozkoumané, se to patrně moc neřešilo (on ten odvar samozřejmě má samozřejmě neporovnatelně slabší účinky než užití samotného morfinu). Taky se dřív dávalo dětem pít pivo... aby dobře spaly. V současnosti už to také asi nikdo nedělá, že.
Myslím, že by bylo možná na místě poradit se s někým z odborníků - možná dětským psychologem/psycholožkou, jak řešit potíže se spánkem u dítěte. Napadá mě, že úpravou některých návyků, které máte zavedené, by se to mohlo zlepšit. I u dětí je potřeba nějaká spánková hygiena a ideální je, pokud se naučí usínat samy (což tedy chce i ze strany rodičů jisté úsilí). Pokud ovšem manželka dítě stále kojí, tak je situace také trochu jiná.
Výše uvedené jsou jen obecné informace. Neznám samozřejmě podrobně Vaši situaci, zdravotní stav dítěte... Víc byste se o tom mohl dočíst v některých knihách o dětské nespavosti (např. od J. Prekopové: Proč dítě nemůže spát).
Vím, že Vám tím mnoho nepomůžu, ale buzení dítěte např. po dvou hodinách je v tomto věku poměrně běžné, zvláště pokud žena kojí. Upraví se to zpravidla poté, co přestane v noci kojit. Pokud v noci nekojí, a dítě se stejně budí, tak zkuste některé z rad z výše uvedené knihy.
Z toho, co jsem uvedla, je asi zřejmé, že extrakt z makovic není opravdu to nejvhodnější. Opiová tinktura se podává po omezenou dobu pouze dětem matek, které v těhotenství braly opiáty (např. heroin) k potlačení abstinečních příznaků u dětí po porodu.
Pokud je to pro Vás natolik velký problém, že Vás to omezuje ve Vašem životě s dítětem, tak se neváhejte obrátit na někoho z profesionálů osobně - manželka by získala potřebnou podporu, informace a doporučení, jak postupovat dál.
Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám potřebné kontakty doporučit.
Přeji hodně štěstí a držím palce. A věřte, i když se to nezdá, a zatím je to pro vás utopie, že většina dětí se po prvním roce naučí spát celou noc.
Bára Orlíková