Dospely narkoman
Marie
Dobrý den,
chci požádat o radu. Mám dospělého syna (37), který po rozchodu s dívkou a ztrátě zaměstnání začal užívat drogy. Nevím přesně o jakou drogu se jednalo, ale nyní začal být agresivní a trpí paranoiou a schizofrenií. Tvrdí, že má v hlavě čip a že ho někdo sleduje. Když mě napadl, tak jsem zavolala policii a ta ho odvezla pouze na internu kde ho propustili a on se opět vrátil domů. Sama ho na léčení nedostanu a mám strach sama někoho zavolat. Každý mi tvrdí, že dokud on sám nebude chtít, tak se nedá nic dělat. Prosím existuje nějaký způsob jak ho dostat na léčení i když ho tam sama nedostanu a on sám tam nepůjde? Předem děkuji za Vaši odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pokud je synovi 37 let, pak je opravdu velmi obtížné dostat ho na léčení proti jeho vůli. Realita je taková, že váš syn se může svobodně rozhodnout, jestli drogy bude nebo nebude užívat, nebo jestli se půjde či nepůjde léčit. Vy s tím nic moc nezmůžete. Výjimkou jsou pouze situace, kdy by ho zatkla policie, nebo odvezla záchranná služba a lékař by usoudil, že jeho stav je natolik vážný, že vyžaduje hospitalizaci. V nemocnici či léčebně by ho pak drželi pouze po nezbytně nutnou dobu, tj. v zásadě do okamžiku, než se vzpamatuje a příznaky toxické psychozy zmizí. Něco jiného je pak léčba uložená nebo nařízená soudem. To je už ovšem komplikovanější záležitost, jíž by muselo předcházet opakované porušování zákona ze strany vašeho syna.
Vy můžete synovi nastavovat zrcadlo tak, že si nenecháte jeho chování líbit. Jasně pojmenujete, co se vám na něm nelíbí a podniknete kroky, ze kterých bude zřejmé, že není v pořádku. Pro konkrétnější radu by však bylo lepší obrátit se na nějakou poradnu ve vaší blízkosti.
Z popisu si nejsem jistá, jak celá situace vypadá v průběhu času. Existují lidé, kteří trpí toxickou psychozou a po vysazení drog se jejich stav velmi rychle zlepší (nejspíš tomu tak bylo u syna, když ho propustili z interny). Nicméně někdy se stává, že se stav nezlepší ani po vysazení drogy. Pak je na místě volat policii, ale také třeba i záchranku - záleží na okolnostech. Když se situace opakuje příliš často, pak může do celého věci zasáhnout i soud. Ale to už opravdu hodně předbíhám.
V prvé řadě byste teď měla myslet na sebe - svůj život a zdraví. V případě, že se budete cítit v tomto směru ohrožená, pak volejte policii 158. Stejně tak kdybyste měla pocit, že se na životě ohrožuje váš syn, můžete volat záchrannou službu, tj. 155.
Bohužel nepíšete, odkud jste, takže vás nemohu odkázat k osobní poradě do zařízení, které má s podobnými případy zkušenosti. Kdybyste o kontakt stála (a to vřele doporučuji), napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Zdraví,
Gabriela M.