pervitin
ivana
Dobry den, obracim se na vas s prosbou o pomoc. Mam syna, je mu temer 30 let a propadl zavislosti. Jiz od 16 ti let kouri marihuanu. Bohuzel jeho davky se stupnovaly a da se rici, ze kouri denne nekolikrat. Posledni mesice jsem pozorovala zmeny, hubne a je cim dal vice agresivni. Mela jsem podezreni na tvrdou drogu a podle priznaku jsem usoudila, ze propadl pervitinu. Dnes mi bylo potvrzeno, ze jsem mela pravdu. Syn je na me prilis fixovany a byl zvykly, ze jsem mu vzdy pomohla. Na to byl zvykly cely zivot a tentokrat jsem rekla uz dost. Jediny co ho zajima jsou penize. Vzdy me zboznoval a nedal na me dopustit, az se to nekdy vymykalo normalu. Nyni, coz jsou priznaky pervitinu je plny nenavisti k celemu okoli. Ztratil otce, bratra a ted i me. Trpi paranoiou, stavy uzkosti, obvinuje vsechny, ze mu chteji ublizit,jedou se smeje, za 5 minut breci. Jeho chovani ke mne se zhorsilo natolik, ze se bojim vlastniho syna. Ztratil veskerou uctu a respekt k rodicum. Za vsechny neuspechy dava vinu mne. Vyhrozuje, ze me striska jako psa, demolici domu a uz vyhrozuje zabitim. Musela jsem kontaktovat polici ze strachu, ze mi ublizi, v aute vozi sekyru a ja jen z hruzou kazdy den cekam, kdy se stane nestesti. Cela rodina je zoufala, kazdy den hledame reseni jak mu pomoci. Bohuzel jsou jen 2 moznosti. Prvni je dobrovolna lecba, coz nepripada v uvahu, tam ho nasilim nedostaneme. Druhou a jedinou moznosti je kriminal. Jako matce je mi strasne, hrozne tezce nesu tuto myslenku. Ale at to probirame s kymkoliv, kazdy v tom vidi jedinou moznost odriznout ho od drog. Ja nemam tu silu, ale jeho chovani nasvedcuje tomu, ze to nebude dlouho trvat a stane se nejake nestesti a jeho zavrou. Uz jsem tak zoufala, ze uvazuji o tom, ze ho umyslne vyprovokuji, jeho agrese stoupne a on mi ublizi. Az tehdy mu zabranim pristupu k drogam. Samozrejme moje myslenky vychazeji ze zoufalosti, coz mi rodina vymlouva, protoze se o me boji. Nyni je situace takoava, ze ho nepoustim do meho domu, nezvedam mu telefon a snazim se vyvarovat veskereho kontaktu s nim. Je pro me velmi tezke prihlizet, jak muj syn odchazi, jak si nici zivot a ja nevim jak mu mam pomoci. Je to porad moje dite a chci, aby se vratil zpatky do realne sveta, aby zase nasel sam sebe, kamarady, ktere ztratil a celou svoji rodinu. Je uplne sam plny zloby a ja jen prihlizim, jak jde ke dnu. Prosim, pomozte mi, pomozte mi vratit syna, chci ho zpatky. Ma velke srdce, je to dobry clovek, ale ted to neni on. Prosim, pomozte.
DEKUJI Ivana xxxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Ivano.
Chápu Vaši zoufalost, jste v těžké situaci. Rozhodně bych nedoporučovala syna záměrně provokovat a zbytečně sama sebe vystavovat riziku.
Pokud byste se dostala opět do situace, kdy Vás syn napadl, neváhejte a volejte záchranný systém. Pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života nebo ohrožuje své okolí, může být převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se o klasickou léčbu závislosti, tam je nezbytný dobrovolný vstup.
Netuším, kde žijete, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Kontakt uvedu níže. Spolupracovat lze i přes to, že Váš syn prozatím pomoc odmítá. Můžete se zde poradit jak vhodně postupovat dále, doplnit si informace a také získat podporu, což si v takto náročném období zasloužíte.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527                                                Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba:    PO až PÁ 9,00 - 19,00
Veškeré služby poskytuje poradna bezplatně, je nezbytné objednání předem. Více informací naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zde si můžete prostudovat základní obecné informace pro blízké osoby závislých osob: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud žijete někde jinde, napište buď znovu a uveďte prosím, jaká větší města máte v dobré dopravní dostupnosti. Rádi Vám vyhledáme vhodné kontakty na zařízení u Vás.
Nebo se můžete sama podívat do databáze zde: www.drogy-ingo-cz = v rubrice Mapa pomoci - zadat kraj/město/druh služby (v tomto případě Kontaktní centrum). Kontaktní centra pro uživatele návykových látek nabízí mimo jiné i bezplatné a nezávazné poradenské služby pro rodinné příslušníky.
Zatím se mějte hezky, pokud něco nebude jasné, měla doplňující dotazy, klidně zase napište.
Přeji, dostatek sil. Buďte opatrná.
P. S. Váš telefon jsem záměrně umazala, naše poradna zachovává anonymitu všech pisatelů.
S pozdravem MK