odpoved
Eva
Díky že jste se ozvala,existuje nějaký e-mail kam bych vam mohla napsat a nemusela se hlasit sem na stranky? Jinak jak jste se ptala uzivala jsem asi 2roky nyni 3 abstinuji k psychiatrovi chodim chystam se do Prahy na AA.nekde u Namesti Miru by to melo byt. Jeste presne nevim. Chodim tam i do skoly ale je to tezke je mi 26let a zacala jsem znovu chodit do 1.rocniku zda se mi ze uz je dost pozde navic se mi zda ze se stale musim tak nejak pretvarovat a delat ze je vse v pohode i kdyz neni k tomu asi deprese pres ty vanoce atd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, a omlouvám se za pozdní odpověď.
Děkuji za doplňující informace k Vašemu předešlému dotazu. Oceňuji a gratuluji, že tři roky abstinujete. Jako pozitivní vnímám i to, že docházíte do psychiatrické péče. Pokud jste nějakou dobu brala drogy, a nyní abstinujete a provází Vás stále stav prázdnoty, nenaplnění, smutku, tak chápu, že necítíte úplně smysl v abstinenci a ve svém životě. Takové stavy bývají po vysazení drog poměrně běžné, ale zejména ze začátku abstinence a obvykle se spontánně upraví do několika týdnů či měsíců.  Někdy to bohužel přetrvává, a není úplně jasné, zda je to jev, který se vyskytoval i před užíváním drog, a znovu vyplynul na povrch v okamžiku, kdy drogy, které to překrývaly, už neberete, nebo zda je to důsledek užívání drog. Vy abstinujete od drog už tři roky, takže vnímám jako obdivuhodné, že pokud se potýkáte s těmito, patrně depresivními stavy, celou dobu, že se Vám daří abstinovat. Jen mě trochu překvapuje, že chodíte k psychiatrovi, aniž byste asi měla pocit, že Vám to nějak ulevuje. Mluvíte s ním o tom, co se Vám děje? Berete nějaká antidepresiva? Uvažovala jste o tom, že byste brala nějakou medikaci? Mluvte s ním o tom, a neskrývejte to. Depresivní symptomy mohou být dost úmorné, nicméně existuje i nějaká forma farmakologické léčby, která by Vám mohla výrazně ulevit. Nemusíte mít strach, nová antidepresiva jsou z řady léků, které nemají závislostní potenciál (nejedná se o léky typu benzodiazepinů, které Vám okamžitě uleví, ale hrozí riziko závislosti), ale o léky, jejichž účinek můžete očekávat v průběhu dvou tří týdnů, nepůsobí tedy okamžitě a mají úplně jiný mechanismus účinku (upravují nerovnováhu neurotransmiterů v mozku).
Rozumím tomu, že pokud chodíte znovu do školy, tak i to, že se musíte řadu věcí učit, že jsou na vás kladené nějaké podmínky a musíte dodržovat různé termíny zkoušek, a navíc se tvářit před spolužáky i učiteli, že jste úplně v pohode a musíte asi skrývat nějakou drogovou minulost, že to vše musí být velká zátěž. Možná je to to i důvod, proč se vykrystalizovaly ty nepříjemné stavy, které nyní prožíváte.
Napadá mě, že by možná nebylo od věci spíš než svépomocné skupiny AA (nebo spíš AN - anonymní narkomani) navštívit doléčovací centrum (DC). I když nepochybuji, že i AN vám mohou pomoci. Nicméně je to svépomocná skupina, která není vedená odborníkem. A možná by bylo lepší využít skutečné odborné pomoci. Kolegové v DC pracují s klienty, kteří nějakou dobu, ať už po léčbě nebo bez ní, abstinují, a poskytují ambulantní poradenské služby. Možná byste nějakou formu takové podpory uvítala, a měla byste možnost o všem, co nyní prožíváte, mluvit, a pomohlo by vám to najít stabilitu. Navíc i v DC je možnost se účastnit skupinového programu.
Posílám kontakt na DC i AN (viz níže).
Jinak se mnou je možné komunikovat pouze v rámci této poradny, e-mailem to bohužel není možné. Pracuji v rámci výzkumné instituce, a nikoli přímo s klienty, a poradenství se věnuji pouze zde na Drogové poradně. Nicméně, pokud dotaz adresujete přímo mě, tak ho opět odpovím já a nikoli někdo jiný z kolegů, takže kontinuitu neztratíme.
Přeji hodně štěstí, a ať se Vám daří lépe.
Praha 5, Doléčovací centrum
SANANIM
Ovčí Hájek 2549/64, Praha 5, 158 00
telefon: 251 614 070
Pavla Makovská Dolanská
http://www.sananim.cz
NA (Narcotics Anonymous - Anonymní narkomani)
Pravidelné setkání na adrese:
Jugoslávská 27, Praha 2 - Vinohrady, 120 00
Pátek: 18.00 hod. (anglicky)
Neděle: 20.00 hod. (česky)
(zvonek je na dveřích)
Kontakt: Maku 731 402 752 (česky)
Scott 724 873 601 (anglicky)
www.anonymni-narkomani.webnode.cz
Přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková