Drogy
flyn
Nemohu pochopit, jak může někdo dopustit aby mu mozek ovládal nějyký sajrajt. Abych nebyl pánem svého já, aby se mnou manipulovala nějaká chemie.
Je sice záslužné to co se dělá pro postižené ale vidím to jako pláč na cizém hrobě. Dnešní mladí již od základky vědí, že určitá část z nich nikdy nesežene práci a tato beznaděj je žene tam kde jsou. Vyrostl jsem v jiné době a tyto starosti jsem neměl. Již od učení jsem byl zaměstnán v podniku, který mi učení zaplatil. Po vojně jsem opět nastoupil tamtéž. Samozřejmě stejný účinek má i strach o práci. S touto asociální společností se nemohu smířit. Přeji lepší zítřky. F.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Váš vzkaz vnímám spíš jako povzdech nad dnešní dobou, než jako dotaz, týkající se drogové problematiky. Rozumím tomu. Vězte ale, že problémy s užíváním drog u nás existovaly ve všech dobách, jen jich nebylo tolik a nebyly tak na očích. Každý člověk je specificky nastaven, nejsme všichni stejní, zároveň má každý možnost volby. Někdo zvládne drogu užít, nebo užívat, aniž by upadl do závislosti, mnozí do ní upadnou z různých důvodů velmi rychle a snadno. Mezi vůbec nejnebezpečnější devastující drogy patří i alkohol, který se v našich krajích legálně užívá od nepaměti a má na svědomí nespočet zničených životů i předčasných úmrtí. Za minulého režimu se u nás začal nelegálně masivně vyrábět pervitin, zneužívala se řada léků, ze kterých uživatelé extrahovali, nebo vyráběli drogy opiátového typu. Zneužívala se široká škála barbiturátů, hypnotik a dalších psychofarmak. Už za první republiky holdovala umělecká "smetánka" kokainu. I dříve nejen lékaři a magistři užívali například laudanum - opiové kapky obsahující morfin, podobně i řadu dalších látek.. Drogy, ať se nám to líbí, nebo ne, patří k člověku od počátků historie. Některé přírodní národy užívaly a dodnes používají přírodní psychotropní látky k rituálním a dalším účelům. Nelze však mluvit o zneužívání a závislosti, protože se k nim vážou tradiční pravidla a postupy, jejichž zásadní význam a účel je jiný, než se dostat "do rauše". Každá generace měla a má své "vzorňáky", také takzvanou "normální populaci" i své "prokleté". Náplní práce naší poradny je pomoc všem, kdo se ocitli v situaci, kdy jsou nějakým způsobem ohroženi drogou, také jejich blízkým i nejširší veřejnosti. Oproti předchozímu režimu máme dnes možnost o existujícím problému otevřeně mluvit, řešit jej vhodněji a účinněji, než politicky. Z reakcí a zpětných vazeb, často nešťastných lidí, kteří nás oslovují, mám za to, že se nám to v rámci našich možností daří. Občas někdo napíše dotaz podobný Vašemu. Omlouvám se, neporozuměl jsem Vaší zmínce o pláči na cizím hrobě. Snad mi odpustíte. Chápu, že pro Vás může být obtížné pochopit záludnost závislosti, nejsem si ale úplně jistý, jestli Vám v tom dokážu nějak pomoci, respektive, jestli o to vůbec stojíte. I tak je určitě zdravější závislost nechápat, podobně i důvody užívání návykových látek, než závislým být.
Přeji Vám štastný rok.
Amrit Sen.