Heroin - léčba?
Lukas
Dobrý den,
trpím závislostí na heroinu, užívám zhruba dva roky, při vysazení prožívám obtížné odvykací stavy. Vysadit je pro mě nemožné. Příjemné účinky drogy cítím už jen velmi málo.
Mám ale dobré zázemí v rodině, studuji VŠ. Jakou léčbu byste mi doporučil? Napadlo mě zkusit substituci Subutexem nebo Suboxonem. Chci jen ambulantní péči.
Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
závislost na heroinu patří k nejobtížnějším závislostem. Možností jak jí řešit léčebnou cestou je víc. Píšete, že máte zájem jenom o ambulantní léčbu. Zkuste to ještě přehodnotit. Mimo jiné záleží i na tom, jaký byste rád dosáhnul výsledek. Pokud zvažujete léčbu Subutexem, Suboxonem, je potřeba si uvědomit, že k tomu aby Vám substituční léčba přinášela svoje pozitiva je důležité užívat substituční přípravek jenom podle doporučení lékaře. V praxi se bohužel často stává, že je substituční přípravek klienty zneužíván (užíván například i injekčně) a v tomto případě se nedá moc mluvit o léčbě. Přehodnoťte, zda byste tento druh léčby zvládnul. I když budete užívat přípravek podle doporučení lékaře, pořád budete po jeho vysazení pociťovat abstinenční syndrom.
Samotná detoxifikace organizmu po vysazení heroinu s abstinenčními příznaky trvá přibližně 14 dní. Pokud jste zatím negativně nastaven dlouhodobější pobytové léčbě, zkuste například uvažovat i o pobytu na detoxifikační jednotce a následném docházení například do ambulantního programu. Abstinenční syndrom při vysazení heroinu je totiž jenom první překážkou. Mnohem složitější, než samotné vysazení drogy je s užíváním opiátů znovu nezačít. Ve své praxi potkáváme velké množství lidí, kterým se povedlo s heroinem na čas přestat, ale bohužel ho začali brát po čase znovu. Proto je kromě uklidnění fyzického stavu po vysazení opiátů důležitá i následná péče. Napadá mě, zda máte možnost s někým o těchto záležitostech mluvit. Pokud byste stál o konzultaci, tak pravým místem pro Vás je kontaktní centrum pro uživatele návykových látek. Takovéhle centra jsou v podstatě v každém větším městě v České republice. Na konzultaci můžete s pracovníkem probrat Vaší současnou situaci a také možnosti jejího řešení. V kontaktním centru spolupracují s dalšími pomáhajícím institucemi jak abstinenčně zaměřenými, tak i se substitučními programy. Pokud znovu napíšete, které větší město máte dostupné, rád Vám zašlu kontakt na konkrétní zařízení. Případně si ho můžete zkusit vyhledat sám na stránkách www.drogy-info.cz v mapě pomoci.
Zatím se mějte dobře.
Miroslav Giljan