leceni drog.zavislosti
zuza
Dobry den,chtela jsem se zeptat,jestli je sance pomoci cloveku,ktery se sam brani si priznat ,ze je drog.zavisly.nici tim nejen sebe,ale i cele sve okoli,rodinu,bohuzel nejen psychicky,ale i zdravotne.je lecba skutecne pouze dobrovolna?neni jina moznost?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Ano, léčba drogové závislosti je záležitostí dobrovolnou. Záleží především na motivaci dotyčné osoby a ochotě spolupracovat, proto je nezbytný dobrovolný vstup.
Zde si můžete prostudovat základní obecné informace pro blízké osoby závislých osob: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Dále lze využít poradenství v osobním kontaktu, které je určeno rodinným příslušníkům nebo dalším blízkým osobám. Veškerá zařízení pracující s uživateli nelegálních drog tyto poradenské služby nabízí.
S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života (nebo ohrožuje okolí), lze zavolat záchranný systém. Je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti (s tou by musel dotyčný souhlasit). V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza.
Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit (ale není to pravidlo), ochranné léčení.
Nejrozumnější v těchto případech bývá, pokusit se tuto osobu motivovat k tomu, dát si svůj život do pořádku. Toto, ale není úplně snadná záležitost. Mnohdy jde o opravdu dlouhodobý proces, který nelze vyřešit ze dne na den. Jak jsem již zmínila, je možné využít poradenských služeb pro blízké osoby a tam vše konzultovat. V osobním kontaktu je více prostoru probrat nově vzniklé situace, poradit se, jak vhodně postupovat dál. Uvádíte, že se jedná o osobu, která si své problémy nepřipouští. To, že dnes není dostatečně motivována a bez náhledu na svou situaci, neznamená, že nebude nikdy. Život s drogou, potažmo závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svého užívání přijdou na to, že je tento život dosti omezuje. Mnohým se podařilo své životy postupně změnit, ale jak jsem také již zmínila, je to běh na dlouhou trať...
Netuším, kde žijete, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče a na kolegyni, která má s prací s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog letité zkušenosti, kontakt níže. Spolupracovat lze i přes to, že Váš kamarád/ka prozatím pomoc odmítá.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM, z. ú.
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30, Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutno objednání předem)
Veškeré služby poskytuje poradna bezplatně, více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, napište buď znovu (a uveďte, jaká města máte dostupná) nebo se můžete sama podívat do databáze zde: www.drogy-ingo-cz = v rubrice Mapa pomoci - zadat kraj/město/druh služby (v tomto případě Kontaktní centrum).
Zatím se mějte hezky, pokud něco nebude jasné, klidně zase napište. Přeji, aby se vše začalo ubírat lepším směrem ku prospěchu všem.
S pozdravem MK