Drogy - závislost
Lucy
Dobrý den, byla jsem s přítelem 3,5 roku. Rozešla jsem se s ním před měsícem, protože jsem se od jeho bývalých kamarádů dozvěděla, že bere drogy. Vůbec jsem o tom celou dobu nevěděla. Často kouřil marihuanu, ale to jsem nijak zvlášť neřešila.. Dozvěděla jsem se ale něco, co mě naprosto šokovalo a to, že je závislí na pervitinu a kokainu. Byla jsem z toho špatná a okamžitě jsem se od něj odstěhovala. Nasvědčovalo tomu spousta věcí, ale teď si nejsem jistá jestli jsem udělala správně. Teď bychom se k sobě chtěli vrátit a chtěla bych mu věřit, ale moc to nejde. On mi přiznal, že občas drogy bral, jenže nevím jak často. Teď tvrdí, že skoro vůbec.. Nejsem si tím ale vůbec jistá, protože byl věčně bez peněz a nevěděla jsem proč. Hodněkrát zůstával celé noci vzhůru a dělal do práce.. Otázkou je ale to, že můj bývalý přítel je dá se říct obézní.. Celou dobu měl problémy s váhou a poslední půl rok, kdy mi řekl, že vůbec nic nebral, tak ještě dost přibral. Když jsem četla o pervitinu, kokainu apod., tak všude psali, že po těchto drogách se hubne a závislost se projevuje výraznou hubeností. Můj přítel, ale pořád přibíral a musím říct, že vlastně skoro pořád jedl... Nevím tedy jestli drogy bral a tím jak kouřil marihuanu, tak třeba po tom tolik jedl... Je to delší doba, kdy zůstával noci vzhůru a pak spal celý víkend v kuse.. To jsem si jistá, že něco musel brát. Ale nevím jestli mám věřit tomu, že je na tom závislí a bere to každý den nebo jestli to jsou jenom drby od jeho bývalých kamarádů, kterým se úplně na 100% věřit nedá... Může být na něčem závislí a nebrat to pořád? Je možné třeba udělat testy z vlasů, kde se to pozná? On si ale každý měsíc vlasy stříhá, tak nevím jestli by to tam bylo ještě znát, kdyby to měl před delší dobou... On sám mi přiznal, že už dlouhou dobu neměl, ale nevím jestli mu můžu věřit. Opravdu Vás prosím o napsání Vašeho názoru, protože přítele miluju a opravdu uvažuji, že se k němu vrátím. Mám ale strach aby mi nelhal a nevím jak by se tvářil kdybych po něm každou chvíli chtěla udělat testy. Kde v Praze se tyto testy dělají? Děkuji moc za odpověď. Přeji hezký večer. S pozdravem Lucie.

Odpověděl: Kateřina Mladá
Dobrý den, Lucy,
ve Vašem popisu situace tuším hned několik otázek, tak se budu snažit odpověď strukturovat tak, aby byla co nejvíce srozumitelná.
1. Je pravda že užívání pervitinu nebo kokainu provází obvykle hubnutí (ovšem podle toho, jak je užívání intenzivní) a naopak - pokud člověk začne abstinovat potýká se obyčejně s nárůstem váhy, protože začne pravidelněji jíst a mít i větší chuť k jídlu. Na otázku, zda mohl přítel užívat pervitin a nehubnout, protože užíval i marihuanu, je odpověď komplikovaná - jak jsem zmiňovala záleží na intenzitě, i na řadě dalších faktorů.
2. Fungování několik dní v kuse a následné prospání například celého víkendu je pro užívání stimulancií také typické.
3. Ptáte se, zda může být bývalý přítel na něčem závislý a nebrat to pořád. Jedna ze známek závislosti je ztráta kontroly v užívání dané látky - tedy člověk začíná užívat danou látku, aniž by toto užívání dokázal svou vůli ovládat. Nicméně u stimulačních látek je obvyklé, jak už jsem uvedla výše, že závislý užívá drogu v tzv. tazích, kdy několik dní bere (a nespí), a pak pár dní "vyspává", a totéž se stále dokola opakuje. Závislost je také recidivující onemocnění, což znamená, že i po nějaké době abstinence se k užívání drogy může znovu vrátit.
4. Testování je možné několika způsoby. Pro kontrolu, řekněme v domácím prostředí, jsou nejpraktičtější slinné testy nebo testy z moči. Jsou dostupné v každé větší lékarně nebo na internetu a jsou dnes i celkem cenově dostupné. Testování v domácím prostředí je ovšem zatíženo řadou nesnází. Více se můžete dozvědět např.
http://www.odrogach.cz/skola/rizikove-jevy/uzivani-navykovych-latek/drogy-ve-skole/testovani-ve-skole.html
Text se sice týká testování žáků ve školách, pro Vás by byly ale důležité zejména kapitolky 1, 2 a 3, kde je zmíněno to, co se testem dá/nedá zjistit, informace o spolehlivosti testů a o okolnostech testování.
Testy ze vzorku vlasů jsou poměrně nákladné, proto nebývají v takovém případě běžné.
Bohužel Vám nedokážu odpovědět na to, jestli je Vás bývalý partner v současné době na nějaké návykové látce závislý či nikoli, ale doufám, že odpovědi Vám pomohou se v celé situaci více zorientovat. Pokud se budete chtít k bývalému partnerovi vrátit, můžete zvolit variantu, kterou v takové situaci některé páry volí - domluvit se, že budete partnera namátkově zmíněnými testy doma testovat - vždy je ale potřeba společné domluvy a samozřejmě je to také otázka vzájemné důvěry, zejména jde o to, zda partner bude testování jako součást vztahu akceptovat.
Jako doporučení na závěr bych Vám chtěla napsat - asi jste se potýkala po dobu vztahu s řadou potíží. Je v podstatě lhostejné, zda přítel bral drogy nebo ne, a už vůbec není důležité, jestli jeho případné braní drog je závislost nebo není. Důležité je to, že jste po dobu vztahu nebyla spokojená nebo na Vás ty potíže doléhaly ("přítel je věčně bez peněz" a "byla jsem si jistá, že po tu dobu něco bral"). Je samozřejmě na Vašem uvážení, zda se k němu vrátíte či ne. Je ovšem velmi pravděpodobné, že se obtíže, s nimiž jste se setkávala předtím, budou opakovat, ať už se jedná o závislost na drogách nebo nejedná...
Držím Vám palce v dalších krocích a rozhodnutích.
S pozdravem,
Kateřina