droga v piti
Lenka C.
Dobry den,
rada bych se chtela zeptat na druh drogy. Pritel se vratil nad ranem domu, byl vydeseny, hrozne se bal a zezacatku mu trvalo si uvedomit kdo je a kdo jsme my a kde se nachazi. Porad mi ukazoval ruce a prosil me, at mu verim, ze on si yadnou drogu nevzal. Verim mu, drogy nebere a ma k nim negativni postoj. Tvrdil, ze mu dal jeden kluk neco do piti. Rikal, ze mel az schizofrenni stav, evedel co se deje, hrozne se bal a ten kluk ho nutil do nejake sekty. ANo uvedomuji si, ze to zni vselijak, ale jakakoliv rada by mi pomohla. Moc Dekuji
S poZdravem
LC

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Na základě Vašeho popisu lze těžko posoudit, co se vlastně odehrálo a o jakou drogu by případně mohlo jít. Příznaky podobné psychotickému stavu by mohly vyvolat stimulační drogy jako je pervitin, amfetaminy nebo některé další nové syntetické drogy, případně halucinogeny (LSD). Nevím, jak a proč došlo k tomu, že mu kdosi dal drogu do pití. Každopádně takové podání drogy někomu, kdo o tom neví, je závažná věc - nejenže může dojít k poškození zdraví, ale z právního hlediska jde o trestný čin. Pokud by přítel uvažoval o tom, že by věc nahlásil, mohu Vám poskytnout kontakt na bezplatnou právní poradnu, kde se zabývají problematikou drog.
Co se týče druhu drogy, tak je možné provést i v domácích podmínkách orientační test ze vzorku moči, případně si nechat udělat test v toxikologické laboratoři. Problém je v tom, že nevíme úplně přesně, na jakou drogu by měl být test zaměřen, a některé drogy se také dají zachytit velmi krátce po užití.
Chápu, že se snažíte příteli důvěřovat, ale nemohl to být také nevydařený experiment, kdy si drogu vzal sám a pak se mu to vymklo z rukou?
Nevím, jak je na tom přítel nyní, jestli se stav upravil nebo zda ho ty popisované příznaky stále provázejí. Pokud se již cítí lépe a nepříjemný stav spontánně odezněl, tak tím lépe. Pokud ovšem příznaky přetrvávají, bylo by asi na místě vyhledat odbornou pomoc - nejlépe psychiatra, a svěřit se mu s uvedeným zážitkem.
Když by přítel měl zájem o kontakty na právní poradnu, na toxikologickou laboratoř, případně na někoho z kolegů psychiatrů, tak prosím znovu napište, a uveďte prosím, odkud jste.
Bára Orlíková