svět vzhůru nohama
Kateřina
Já jsem už z toho ze všeho blázen.
Což proboha nepochopí průměrně inteligentní člověk,že mu ty šmejdy škodí?
Mně je těch lidí líto,nechci moralizovat,možná to pro některé bylo v danou chvíli jediné východisko,ale
už se toho tolik napsalo,denně se s tím potkáváme,lidi,neblbněte,nikdo z Vás to neukočíruje,dřív nebo později se Vám to vymkne z rukou.
Dělám leta v nemocnici a přijde mi neskutečně nespravedlivé,že někdo se zuby nehty pere o život a druhý s ním takhle hazarduje.
Přeji Vám všem sílu,odvahu a rozum.
A Vám v poradně,hodně peněz a úspěchů.
Ve Vaší,tolik záslužné práci.
Krásné svátky Vám všem.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Chápu Vaše rozhořčení a chápu, že užívání drog přes všechna známá rizika se může jevit nepochopitelné. Lidé bohužel mají tendenci sahat k pohodlnějším řešením, která jsou úlevou na dosah ruky, a nepřemýšlet nad důsledky. A ne vždy to souvisí s inteligencí. A taky se nejedná zdaleka jen o drogy.
A i v případě drog to není tak jednoznačné, jak to na první pohled vypadá. Řada drog se využívá nebo využívala i v medicíně (těžko si představit dnešní medicínu bez opiátů). Řada drog má přes značná rizika i benefity (třeba zvýšení sebevědomí a výkonnosti, jinak by je lidé nebrali). Řada lidí má za sebou experiment s některými typy drog, a jednalo se jen o jednorázový nebo krátkodobý úlet, který pak opustili. Řada uživatelů drog nejsou troskami na ulici, a i při příležitostném užívání mohou relativně dobře v životě fungovat a asi byste na nich ani nic nepoznala... Těch, kteří se potácejí v závislosti na drogách a přicházejí o vše cenné ve svém životě, není zdaleka tolik, kolik jich kdy drogu okusilo. Bohužel se nedá předem odhadnout, komu se to z rukou opravdu vymkne a každý má ze začátku pocit, že to ukočíruje.
V čechách myslím ale trochu zapomínáme, že zatímco lidí, kteří mají velký problém s drogami či jsou závislí, je odhadem 40 000, tak lidí, kteří hazardují se zdravím tím, že kouří tabák, je třetina populace, a těch, kteří jsou závislí na alkoholu je minimálně 300 000. A že zatímco na předávkování drogami zemře ročně v ČR kolem 15 lidí, na předávkování alkoholem jich zemře 300.
Pokud pracujete ve zdravotnictví, tak také určitě víte, jak rozšířené je užívání benzodiazepinů, a to zhusta bez předpisu, přestože to jsou léky, které mají velký potenciál závislosti, a to i mezi lékaři a zdravotním personálem.
Píšu to proto, abychom z drog, byť je to samozřejmě závažný problém, nedělali problém větší než jsou jiné... a nedělali z uživatelů drog ty, kteří jsou ti nejvíc opovrženíhodní.
A děkujeme za přání. I Vám přejeme vše nejlepší do nového roku 2015.
Za tým Drogové poradny
Bára Orlíková