nevědomost
Líza
Zdravím,můj syn po rozchodu s dívkou propadl depresi a během půl roku 6x použil pervitin.Teď byl 14 dnů hospitalizován na psychiatrii,bere antidepresiva,navštěvuje amb.psychiatra a psychoterapeuta.Má práci,žádné absence,zájmy,normální přátele.
Je velké riziko,že se k droze vrátí?
Co můžeme ještě udělat?
Jsem starší generace a téma drogy je pro mě relativně neznámá věc.On tvrdí,že je to pro něho uzavřená kapitola,ale podle toho,co čtu,jsem překvapená,kolik lidí běžně,třeba ten pervitin,užívá a nemají obavu.
Já mám drogy spojené se životem na ulici,žloutenkou apod.
A tak nevím,jestli nejsem trochu blázen já.Je to fakt tak běžná věc?
Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Chápu, že máte o syna obavy a cítíte, že nemáte dostatek informací o drogách, abyste se v situaci lépe orientovala a mohla také případně synovi lépe pomoci. Nevím, z jakého důvodu byl syn hospitalizovaný - jednalo o nějaké psychické potíže související s užitím drogy? Uvádíte, že v průběhu půl roku užil pervitin šestkrát, což sice značí, že syn s drogou experimentoval, ale nemyslím, že by došlo k rozvoji závislosti - a v takových případech se obvykle nevyužívá pobytová odvykací léčba. Takže usuzuji, že došlo u syna spíše k tomu, že se u něj vlivem drogy rozvinuly nějaké psychické potíže (např. psychotické stavy).
Pokud je syn v odborné péči psychiatra a psychoterapeuta, má předepsané léky, tak je riziko návratu k drogám samozřejmě nižší, než kdyby žádnou návaznou péči po ukončení hospitalizace nevyužil. Riziko, že se někdo, kdo má zkušenost s drogami, k jejich užívání opět vrátí, se ovšem nedá vyloučit. Jsou ovšem strategie, jak toto riziko eliminovat - jednak je to využití odborné pomoci a podpory, jednak je to zaměstnání, vyhledávání přátel a zájmů, které nesouvisí s drogami, celková změna životního stylu. Není vhodné vyhledávat lidi, kteří drogy berou, místa, která jsou spojená s drogami, doporučuje se také se přinejmenším nějakou dobu vyhnout i jiným návykovým látkám (včetně alkoholu).
Syn za sebou nemá dlouhou zkušenost s drogami, je možné, že pokud tento experiment souvisel se situací po rozchodu s přítelkyní a pod vlivem drog se dostal do stavu, který vyžadoval hospitalizaci, že to je pro něj dostatečné ponaučení. Pokud byste měla pocit, že potřebujete o drogové problematice v souvislosti se synovou situací více informací, můžete se obrátit na některé za zařízení, které poskytují služby rodinám a blízkým uživatelů drog, a vše v osobním kontaktu probrat. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám poslat potřebné kontakty.
Obrázek uživatele drog, který trpí nemocemi jako je žloutenka, živoří na ulici jako bezdomovec, krade, aby měl na dávku, je pro řadu lidí opravdu tím jediným, co si pod uživatelem drog představí. Realita je ale opravdu trochu jiná. Valná většina lidí, kteří experimentují s drogami, rozhodně tímto dojmem nepůsobí a to, že mají s drogami nějakou zkušenost, byste na nich ani nepoznala. Může se jednat o studenty, lidi, kteří normálně pracují, i takové, kteří mají rodinu. U některých příležitostné užívání ovšem přeroste k závislosti, a pak se může stát, že v souvislosti s užíváním drog skončí na ulici, ve vězení. Ale procento těch, kteří drogy v nějakém období svého života vyzkouší nebo je příležitostně užívají, a nikdy na ulici neskončí, je výrazně větší než procento těch, kterým se to přihodí. Problém je v tom, že dopředu nelze moc dobře odhadnout, jak se kdo s experimenty s drogou vypořádá - zda to pro něj bude jen zkušenost, kterou nechá za zády nebo zda mu tato zkušenost obrátí život vzhůru nohama...
Přeji Vám i synovi hodně štěstí, a pokud byste potřebovala, tak znovu napište.
Bára Orlíková