Kamarád a pervitin
zizi
Dobrý den,
člověk, o kterého se bojím, vyrostl v rozvrácené rodině alkoholiků (tudíž alkoholu se vyhýbá, naštěstí). Je inteligentní, ale špatná výchova a prostředí v něm potlačily veškeré vlohy. Ještě před třináctými narozeninami začal užívat marihuanu, postupně ho přátelé přivedli k pervitinu. Otec se k němu chová jako ke psovi, matka je v léčebně a tak se věčně poflakuje po venku. Přátelé (s drogami) mu tedy suplují rodinu.
Asi před půl rokem si poprvé střelil, od té doby se to několikrát zopakovalo. Přestala jsem se s ním stýkat, navzdory tomu, že se zhroutil a zoufale mě o pomoc.
Dnes jsme v kontaktu. Zajímalo by mě, jak mu mohu pomoci, nebo jestli mu mám vůbec pomoci. Je možné, že spadne k tvrdším drogám? Sama mám psychické potíže a časté deprese (nevylučuji, že na příčině má svůj podíl). Odbornou pomoc odmítá.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
i když není rozdělení na měkké a tvrdé drogy moc přesné, není už příliš drog, které by byly větším rizikem než pervitin. Snad jen heroin a crack (který ale u nás není moc rozšířený). Pokud tedy kamarád užívá injekčně pervitin, je už to dost velký problém.
Nevím, o jakou pomoc Vás konkrétně žádal. ROzhodně bych mu neposkytovala v současné chvíli žádnou materiální pomoc, typu půjčka peněz, protože by se Vám s největší pravděpodobností nevrátily. Ani bych si ho nebrala do podnájmu nebo něco podobného. Asi jedinou pomoc, kterou mu můžete poskytnout, je psychická podpora ke změně. Tu bude muset pravděpodobně stejně udělat za pomoci odborníků, protože už v tom je nejspíš až po uši. Nevímm, jestli jste Vy v kondici, abyste takovou podporu teď poskytovala. Je to velmi vyčerpávající, často nevděčné, a je třeba hodně dobře si držet hranice. Pokud už se Vám jednou osvědčilo se od něj odstřihnout, udělala bych to znovu. Alespoň to pro něj bude signál, že opravdu není v pořádku. Až bude chtít nějakou konkrétní pomoc, kterou mu můžete poskytnout (např. pomoc vyhledat odbornou pomoc), může se zase ozvat. Neměla byste se jho problémy ale nechat zahltit, pokud máte svých dost. Pravděpodobně by to stejně nikam nevedlo.