Kamarád
Petula
Dobrý den,
poslední dobou sleduji, jak můj kamarád stále více pije alkohol. Pije kvůli přítelkyni, rodičům, škole, tělesné bolesti... Nyní i přes užívání antibiotik tlumí bolest alkoholem.. Dokonce i ve škole pije. Začínám o něj mít strach, ale když mu cokoliv řeknu, řekne mi další důvody, proč pije a hlavně, že je pak fajn.. Chtěla bych vás poprosit, jestli mi můžete poradit, jak k němu mám mluvit, aby poslouchal nebo co vlastně mu mám říct. Děkuji

Odpověděl: Kateřina Mladá
Dobrý den,
z Vašeho dotazu je znát, že Vám na kamarádovi záleží a chcete udělat hodně pro to, aby pil méně. Z dotazu ale také vnímám, že kamarád je zatím ve stádiu, kdy se svým pitím nevidí spojené žádné problémy a pokud je vidí, tak stále převažují pozitiva (je mu potom fajn a nemyslí na těžkosti). Každý tak máte na jeho pití alkoholu jiný pohled, což může často způsobovat nepříjemné nebo konfliktní situace.
Často si člověk uvědomí, že s jeho pitím není něco v pořádku až ve chvíli, kdy začne vidět, že s pitím souvisí některé problémy a problémové situace, do kterých se začne dostávat. Z toho i vyplývá, jak byste se mohla pokusit mu pomoci - upozorňovat na problémy, za které může alkohol. To vše ale samozřejmě ve velmi opatrné míře, aby celé Vaše přátelství nezačalo být založené na argumentaci, proč nepít. A až přijde chvíle, kdy bude chtít pomoci s kontrolou nad alkoholem, buďte mu oporou a pokud to bude potřeba, můžete mu pomoci vyhledat vhodné odborníky.
Držím Vám palce a přeji hodně síly. Kdyžtak znovu napište, jak se situace vyvíjí, mohu Vám doporučit případně kontakty, kam by se mohl obrátit.
S pozdravem, Kateřina