Jak pomoc závislému přítely
Fioná23
Dobrý Den,
Chtěla bych se zaptat jak mám pomoci přítely který je zavislí na pervitinu cca 5 let a kouří marihuana už kolem 10let.Jsme spolu pomalu rok a říká mi že s tím chce přestat.Ale nevidřímu to.Sice se z toho pomalu dostává už to není několikrát do týdne ale párkrát do měsíce.Ale i tak se kuli tomu neustále hádáme...Už jsme došly i k tomu že mi to sám nabídl že si mám dát s ním ale řekla jsem mu že ne protože nechci dopadnout jak on a znova jsme se hádaly...Chtěla bych mu pomoci ale nevím jak ...Hlavně náš vztah je složitější protože rodiče si nepřejí aby jsme spolu byli tak se potají scházíme..Navrhla jsem mu i léčbu ale to mě ještě seřval že není takovej narkoman....Moc prosím o pomoc..Předem děkuji

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru.
Je fajn, že chcete příteli pomoci, otázka je, jestli Váš přítel skutečně chce s užíváním drog přestat. Pokud on sám k tomu rozhodnutý není, Vaše možnosti jsou omezené.
Leccos z toho, co můžete pro partnera udělat, asi už děláte. Vyjádřit své obavy o něj, pojmenovávat chování, které Vám vadí a je pro Vás nepřijatelné, argumentovat riziky apod. Dále můžete partnerovi nabídnout kontakt na odborné služby, které nabízejí pomoc lidem majícím problémy s drogami. Napsala jste, že léčbu odmítá, můžete mu prozatím nabídnout využít služby kontaktního centra. Tato centra nabízejí poradenství pro uživatele drog a také pro jejich příbuzné a blízké. Jejich služby jsou bezplatné, nezávazné a je možné je využít i anonymně. Váš přítel by mohl při konzultaci s odborníkem probrat svoji situaci a zorientovat se v možnostech řešení. Vy sama můžete služby kontaktního centra využít také pro sebe a poradit se ohledně toho, jak se k příteli chovat a jak ho můžete motivovat ke změně. Kontakt na nejbližší poradenskou službu můžete vyhledat v této databázi: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/.
Pokud napíšete, odkud jste, můžeme Vám vhodný kontakt doporučit.
V případě, že by pro Vás byla dostupná Praha, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče, která nabízí služby rodinám a blízkým osobám uživatelů drog. Kontakt je uveden zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html.
Je ale bohužel možné, že Váš partner prostě nechce svůj styl života měnit a nebude ve Vašich silách ho ke změně přimět. Pak záleží na Vás, jestli je pro Vás přijatelné v takovém vztahu setrvat. Pokud se rozhodnete, že ne, můžete partnerovi sdělit, že pokud se situace nezmění, nemůžete ve vztahu zůstat. To má ale smysl pouze tehdy, když to myslíte vážně, nepomůže rozchodem pouze planě „vyhrožovat". Je také třeba si uvědomit, že i partner závislého člověka je vystaven riziku. Zmiňujete se, že už Vám přítel drogu nabídl a když jste odmítla, následoval konflikt. Bohužel, situace, kdy se člověk dostane k závislosti přes svého partnera, jsou poměrně časté. Dalším rizikem jsou některé infekční nemoci, pokud Váš partner užívá pervitin injekčně (a sdílí injekční náčiní). Tyto nemoci jsou přenosné také pohlavním stykem, proto je důležité se při sexu důsledně chránit kondomem. Buďte na sebe opatrná.
Přeji Vám hodně štěstí a doufám, že se situace brzy změní k lepšímu. Pokud byste se chtěla ještě na něco zeptat, zase napište.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová