Asentra s Cestmínou a Chvojníkem
Martin
Dobrý den. Již 2 roky užívám deně 100mg Asentry a když jsem jí předevčírem už potřetí zapil nálevem z Cestmíny(Maté) a Chvojníku čínského, tak jsem měl velice příjemný stav stejný jak před lety po extázi a k tomu o dost delší. Po asi deseti hodinách pozvolna odezněl a pak jsem prostě usnul. A ani následující den, ani během týdne žádný propad stejně jako po éčku. V kombinaci jen s Maté slabší stimulace a podstatně kradší účinek ale taky docela OK stav. Jak moc jsou pro mě tyto kombinace nebezpečné a v čem? Oboje sušené z www.prodejbylin.cz/sortabc.html

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za otázku a omlouvám se za zpoždění, konec starého roku a začátek nového je vždy poněkud hektický...
K Vašemu dotazu: hlavní obsahovou látkou rostliny Ilex paraguaniensis (cesmína paraguyajská) je v podstatě především kofein a theofyllin a další látky, např. některé vitamíny. Tyto by neměly být s největší pravděpodobností, tedy pokud se maté pije s rozumem, nikterak interferující s užíváním sertralinu (Asentra). To, co Vám pravděpodobně vyvolávalo Vámi popisované pocity, byla kombinace sertralinu a obsahovou látkou Ephedra chinensis (chvojník čínský), tj. efedrinem.
Efedrin je schopen zvýšit uvolňování některých neurotransmiterů (dopamin a serotonin), které jsou důležité i pro mechanizmus účinku MDMA, proto Vám pravděpodobně přišel účinek podobný užití MDMA. Sertralin je látka, která také interferuje s metabolizmem serotoninu a způsobuje zvýšení jeho koncentrace v mozku (kromě dalších míst účinků). Nebezpečí této kombinace spočívá ve vyplavení velkého množství serotoninu, což může způsobit velice nepříjemné stavy, které mohou být i život ohrožující.
Hodnocení toho, jak moc jsou tyto kombinace nebezpečné, je dosti problematické. Každopádně je to poněkud hazardování s vlastním zdravím a osobně bych se do těchto pokusů při užívání sertralinu nepouštěl. Podobně tomu je u Vámi zmiňovaného užití MDMA, mefedronu nebo pervitinu na Silvestra, jak píšete v dotazu, na který odpovídala kolegyně Mgr. Orlíková. Tuto kombinaci se sertralinem bych Vám také rozhodně nepotvrdil jako bezpečnou, dokonce bych Vám doporučil, vzhledem k užívání sertralinu, se jí rozhodně vyhnout...
Stačí to takto? Pokud byste potřeboval další informace, neváhejte napsat další dotaz.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec