Závislost
Anežka
Dobrý den, mám přítele a mám pocit, že začíná být závislý na marihuaně... ale nemám pocit, že by měl abstinenční příznaky.... ale bojím se o něj mám ho ráda a chci mu pomoct, nechci aby skončil jako troska. Existuje nějaký způsob jak bych mu mohla nějak pomoci já, aniž by musel na nějakou odvykačku?
Děkuji vám za odpověď.

Odpověděl: Kateřina Mladá
Dobrý den, Anežko,
těší mne, že se obracíte na naši poradnu s dotazem o pomoc partnerovi, na kterém Vám, jak je z dotazu znát, velmi záleží.
Pokud si pokládáte otázku, zda je partner závislý nebo nikoli a dáváte jí do souvislosti s výskytem abstinenčních příznaků je to určitě správné uvažování ale jen do jisté míry. Mezi známky závislosti kromě výskytu abstinenčních příznaků při odnětí látky patří také nárůst tolerance, bažení, zanedbávání ostatních zájmů a povinností, pokračování v užívání i přes negativní následky a snížená kontrola v užívání látky.
Pokud budete chtít příteli konkrétně pomoci, zkuste s ním nejprve mluvit o tom, jak své užívání marihuany vnímá, jestli sám vidí nějaké problémy, které mu to přináší. Zkuste mu předat své konkrétní obavy a tím ho motivovat k abstinenci nebo snížení užívání. Pokud se rozhodne jít touto cestou, buďte mu oporou. Pokud se mu cíle nebudou dařit, můžete mu předat kontakty na adiktologické poradny nebo jiná zařízení, kde si může nechat se svým plněním cílů pomoci. Existují i možnosti ambulantního poradenství či léčby, v případě užívání marihuany ani není pobytová léčba nejvhodnější variantou.
Pokud bude chtít ve svém užívání nadále pokračovat je na Vás, jak velká to bude ve vašem vztahu překážka. Můžete postupně partnera na negativní důsledky upozorňovat a tak přizpívat k jeho náhledu na dopady marihuany na jeho, případně váš partnerský, život,
Držím Vám palce! Když byste potřebovala, tak znovu napište. A pokud byste chtěla vyhledat nějaké kontakty ve Vašem dosahu, napište prosím, odkud jste.
Kateřina