Syn
Peter
Moj 30 rocny syn pomerne uspesny manager asi 6 mesiacov nejavi zaujem o kontakt. Odisla od neho priatelka ktora nas nedavno informovala ze uziva nejaku drogu. Asi kokain alebo pervitin. Fajci marihuanu. Ked som sa s nim stretol nechcel sa o tom bavit nepriznal ze nieco uziva ze je ok a aby som mu dal pokoj. Nikdy predtym sa takto nespraval.
Vravel som mu ze sa o neho bojim ze mu chcem pomoct no v prvom rade mat s nim kontakt ako predtym. Vsetko odmieta. Volam ho na Vianoce domov aj to odmieta.
Som ochotny urobit cokolvek len neviem co este. Som bezradny,divam sa ako sa ruti do zahuby a neviem nic robit. Pisem mu smsky,posielam foto z minulosti ze ho to mozno obmekci no ziadna reakcia.
Poradte mi prosim ako pokracovat? Co moze platit na neho aby sa nad tym zamyslel a spolupracoval?
Dakujem pekne

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
předně bych ráda naši poradnu omluvila za dlouhou dobu, po kterou jste musel čekat na odpověď. Předvánoční shon dolehl i na nás.
Teď už k Vašemu dotazu. Bude to ro Vás asi hodně nepříjemné, ale bohužel se nedá v současné chvíli dělat o moc víc, než co už jste zkusil. Syn je dávno dospělý, pokud to dobře chápu žije i někde dál od Vás, není na Vás nija materálně vázán. Zatím se zřejmě sám o sebe zvládne postarat. Drogy bohužel často změní nejen chování člověka, ale i jeho prožívání. Je tedy možné, že teď mu opravdu na kontaktu s Vámi moc nezáleží a bude těžké vzbudit v něm nějakou lítost po minulosti nebo potřebu Vás vidět. žije teď " ve vztahu" s drogou a ta je přednější. Představte si to asi jako kdyby se čerstvě zamiloval do nevhodné partnerky. Nejdříve musí opadnout okouzlení a teprve pak se začnou ukazovat nevýhody takového soužití. A až tehdy je znovu prostor pro Váš názor. Do té doby ho nebude slyšet a naopak bude svoji lásku zuby nehty bránit, mimo jiné i tím, že s Vámu přeruší kontakt.
Nezbývá tedy než dát čas od času najevo, že tu pro něj stáe jste, kdyby změnil názor, a pečovat sám o sebe tak, abyste ustál koukat se, jak to syn vede a byl při síle, až Vás bude potřebovat. V tom Vám může pomoci některá ze služeb pro rodiny závislých, kde se nabízejí právě i konzultace a podpora v podobných situacích.