podezření z drog
Irka
Dobrý den.Dnes jsem se dozvěděla, že vnučka před asi 3 lety užívala drogy,předevčírem po mně chtěla 2000,- bez udání důvodu. Napsala jsem ji sms:uvedu stručně - chtěla jsi 2000, stěžuješ si na ztrátu paměti, býváš agresivní,nebo říkáš že jsi unavená a chodíš brzy spát, jindy jsi aktivní dlouho do noci.Dělám si o tebe starost, protože podle výše jmenovaného zřejmě užíváš drogy. Otázka, pokud mi odpoví bude agresivní,ráda bych ji pomohla, co s tím můžu dělat? Jak působit, aby se začala léčit. Měla by jít bydlet sama, protože u rodičů, kteří mají další tři děti není pro ni místo. Je jí 20 a má dvouleté dítě. Bojím se, aby to neskončilo špatně. Děkuji za odpověď.Irena

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru.
Rozumím tomu, že si o vnučku děláte starosti a chcete jí pomoct. Nevím, co Vám odpověděla na sms, ale skutečnosti, které uvádíte, mohou opravdu na užívání drog poukazovat. Zvýšená únava a finanční nouze ale mohou mít také jiné vysvětlení, třeba vyšší nároky v souvislosti s péčí o malé dítě. Každopádně se asi Vaše vnučka nachází v náročné situaci (uvádíte problémy s bydlením, v relativně mladém věku pečuje o malé dítě), pokud už v minulosti drogy užívala, je v tuto chvíli zvýšené riziko, že by se k nim mohla vrátit. Pokud skutečně užívá drogy, může to samozřejmě vést k celé řadě problémů (zdravotních, finančních a dalších), které v důsledku mohou vést až k neschopnosti postarat se o dítě a k jeho odebrání z péče matky.
Řekla jste vnučce o svých obavách, můžete s ní dále mluvit o možných rizicích a můžete jí nabídnout konkrétní pomoc. Jestli nabídku využije, je už na ní. Každopádně by ale Vaše pomoc v případě užívání drog neměla být bezbřehá a měla by být podmíněná aktivitou z její strany. Můžete vnučce nabídnout kontakty na odborné zařízení, kam se může jít o svém problému poradit. Základní poradenské služby nabízejí tzv. kontaktní centra. Konzultace s odborníkem může Vaší vnučce pomoci zorientovat se ve své situaci, dozvědět se důležité informace, zjistit, jaké má možnosti, pokud by se chtěla léčit. Nemusí se ničeho obávat, tyto služby jsou bezplatné, nezávazné a mohou být využity i anonymně. Kontaktní centra také nabízejí poradenství určené rodičům a dalším blízkým osobám lidí, kteří mají problémy s drogami. Můžete se tedy také jít poradit Vy sama, případně vnuččini rodiče, ohledně toho, jak na vnučku působit a případně ji motivovat k léčbě.
Více informací o kontaktních centrech najdete např. zde: http://drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/streetwork,-k-centra.html.
V blízkosti Vašeho bydliště se můžete obrátit na toto kontaktní centrum:
Kontaktní centrum Charáč, Uherské Hradiště
Šromova 136
686 01 Uherské Hradiště
Tel.: +420 777 454 795
charac@podaneruce.cz
http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-charac-uherske-hradiste/
Ještě se zmíním o terapeutické komunitě Karlov, která nabízí pobytovou léčbu závislým matkám s dětmi. Po čas léčby zde matka bydlí společně se svým dítětem a nemusí být tedy kvůli léčbě od sebe odloučeni.
Více informací najdete zde: http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-%28tkk%29.html.
Držím Vám a Vaší vnučce palce a budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí, či pokud se budete chtít na něco doptat.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová