test na drogy
pavel
Dobrý den,
při silniční kontrole jsem dostal test na drogy a byl pozitivní na amfetaminy. Vzhledem k tomu, že si nejsem vědom užití drogy, tak jsem dobrovolně šel na odběr krve a moči. Na jaké látky se provádí test z krve a moči a jsou tyto výsledné zjištěné látky přítomny (zaměnitelné) v běžných lécích na předpis? Děkuji
Pavel

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Zdravím Vás,
k první části otázky - to záleží na tom, jakou skupinu látek vyznačí na žádance PČR (nemusí to být samozřejmě pouze PČR, ale i např. příslušná autorita) a lékař, který Vám prováděl odběry.
Ke druhé části otázky - zaměnitelnost, resp. především falešná pozitivita testů závisí pro změnu na tom, jakou metodou jsou testy provedeny.
Pokud je použita screeningová metoda skupinového záchytu pomocí imunochemického screeningu může v některých případech nastat falešná pozitivita tohoto testu a navíc tento test neidentifikuje konkrétní látku, pouze skupinu látek. Tudíž tyto testy je vždy nutné konfirmovat specifickou analytickou metodou. Pokud je rovnou použita specifická metoda, ta je pak schopna identifikovat přímo konkrétní látku, která se ve vzorku nachází a také odlišit, jestli se jedná o látku interferující, např. z léčebného přípravku, potravy apod., nebo se jedná o látku uvedenou v některé z příloh zákona o návykových látkách.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec