trava a rakovina
dac
Dobry den, mam na vas dotaz ohledne moji babicky, ktere nedavno nasli na plicich celkem rozsahly nador, bez chemoterapie ji pry zbyva pul rok, s 1,5 az 2 roky. Rozhodla se tedy pro chemoterapii. Cetl jsem na netu par clanku o pomoci marihuany prave pri ruznych nadorech, a o tom jak muze ulevit lidem absolvujicich prave chemoterapie. Strasne rad bych ji s tim pomohl, je videt, ze jakakoliv malinka nadeje je pro ni ted dulezita, a tak jsem hledal a snazil se ji to vysvetlit, jenze nejsem lekar, a i pres to, ze hulim 10 let, tak moje vedomosti co se tyce ,,marihuana vs. nador´´ jsou minimalni, spise z doslechu. Je mi jasne ze rakovinu to nezastavi, pouze ulevi a pomuze, a i to ze kourit jointy na rakovinu plic je blbost. Uz mi i rikala at ji objednam vaporizer, ale neni to levna vec a nechci aby vyhodila penize, kdyz by to nemuselo fungovat. Daval jsem babicce precist clanky od pana Hanuse apod. ale nikde neni napsano nic konkretniho (diky nasim skvelym zakonum!). Proto jsem se chtel zeptat, jestli nahodou nevite o nejakem lekari nebo cloveku co by dokazal babicce vysvetlit a objasnit jak to vlastne funguje a v cem ta trava pomuze. Vim ze by ji mohlo ,,poradit´´ hodne lekaru, ale myslim si ze vetsina z nich o tom vi prd a poslali by ji do lekarny pro ,,lekarskou marihuanu´´ a to by bylo vse...PROSIM VAS, nemate tady kontakt na nejakeho lekare nebo nejakeho cloveka co ma s tim zkusenosti a rozumi teto problematice (nejlepe z Hradce Kral., ale neni to podstatne)...dekuji mockrat za odpoved!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpověď, ale Váš dotaz je hodně specifický a komplikovaný. Požádala jsem MUDr. Tomáše Zábranského, PhD, který se problematice léčebného konopí věnuje, a je jedním z lidí, kteří stojí za prosazením zákona o léčebném konopí.
Z jeho vyjádření Vám kopírují: "Kouřit jointy na rakovinu plic - pokud byla babička kuřačka nikotinu a nemá tedy s inhalací kouře potíž - kupodivu není až taková „blbost". Podle všech dostupných kvalitních studií konopný kouř není rakovinotvorný, a to zřejmě v důsledku vzájemně se vyvažujících efektů rakovinotvorných spalných látek organické hmoty a protirakovinně působících některých kanabinoidů. pokud tedy byla kuřačkou, mohl by jí tento způsob užití (ale bez přimíchaného tabáku!) vyhovovat.
Ideální jsou samozřejmě jiné formy užívání - nejlépe vaporizace, která umožňuje dobře titrovat dávku výparů
z konopné pryskyřice proti příznakům - jinými slovy, umožňuje pacientovi přestat vdechovat výpary v okamžiku, kdy odezní nucení na zvracení a/nebo nechutenství a/nebo nespavost, a ještě předtím, než se dostaví „zhulenost" - tedy oblouznění z psychotropních účinků.
Lékařů, kteří jsou legálně oprávněni indikovat a předepisovat léčebné konopí, je u nás ale prozatím extrémně málo. Zkuste kontaktovat Státní ústav pro konopí pro léčebné použití (www.sakl.cz), zda vám nějakého doporučí."
S pozdravem
Bára Orlíková