Houby
xxx
Dobrý den,
Po dlouhém rozmýšlení, jsem se rozhodl zkusit houby.(Konkrétně lysohlávky). A rád bych věděl, jestli je to problém, když jsem byl v dětství hyperaktivní. Děkuji Vám za odpověd a přeji hezký den.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověď.
Vážím si toho, že případné užití lysohlávek předem konzultujete. Nevím, z jakého důvodu chcete okusit zrovna lysohlávky a co od této zkušenosti čekáte. Takto přes internet lze ovšem rizika u konkrétního člověka určit dost těžko. Nicméně každá taková záležitost, jako je výskyt nějakých psychických potíží či poruch v současnosti či minulosti, zvyšuje riziko, že experiment může mít neočekávané a nepříliš pozitivní dopady.
Pokoušela jsem se dohledat informace z vědeckých studií, které by byly zaměřené na souvislost ADHD (poruchy pozornosti a hyperaktivita) a užití psilocybinových hub ve smyslu, zda u lidí s ADHD bylo zaznamenáno zvýšené riziko rozvoje psychické poruchy po užití lysohlávek. Články, které jsem nalezla, se ale spíš zaměřovaly na to, že děti s ADHD jsou prokazatelně náchylnější k rozvoji závislosti na návykových látkách v dospělosti. O konkrétním propojení ADHD v dětství a možném rozvoji psychické poruchy po užití drogy jsem nenalezla nic specifického, nicméně už i výše uvedené napovídá tomu, že by člověk, u kterého byl v minulosti diagnostikován syndrom ADHD, by se měl mít před návykovými látkami na pozoru.
Zejména halucinogeny jsou látky dost nevyzpytatelné, a stejně jako to může být pro některé lidi zajímavý zážitek, který je nijak nepoškodí, u některých se zkušenost může proměnit v bad trip s přetrvávajícími následky v oblasti duševního zdraví. Rizikových faktorů je více, ale porucha typu hyperaktivity v děství by určita nepatřila mezi faktory, které by Vás chránily. Důležitý je také psychický stav a Vaše nastavení a očekávání v době případného experimentu s houbičkami, prostředí, ve kterém se v průběhu intoxikace budete pohybovat, lidé, kteří budou s Vámi (tzv. set a setting). Pokud se necítíte psychicky dobře, tak je rozhodně lepší experiment odložit.
Rozhodnutí je samozřejmě na Vás. Na nás je upozornit na možná rizika.
Více informací o lysohlávkách se můžete dočíst v níže uvedených odkazech na texty o halucinogenech na našem webu, které zpracovával kolega MUDr. Jakub Minařík.
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny-uvod/halucinogeny-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny-uvod/psilocybin.html
Případně Vám můžu doporučit zahraniční zdroje, pokud byste měl o to zájem, včetně informací z neuropsychiatrického výzkumu, který se týká psilocybinu.
Přeji hodně štěstí a buďte na sebe opatrný.
Bára Orlíková