Perník
Eva
Dobrý den,
můj dotaz se týká bohužel pervitinu. Poprvé jsem ho šňupala před 5 měsíci. Mám velmi blízké kamarádky, které znám celý život. Bohužel před 5 roky se začly stýkat s drogami. Bylo období kdy fetovaly i v týdnu a každý víkend, ale teď se snaží udržovat delší odstupy např. dva,tři max. čtyři týdny. Vždy si dám jen s něma, řekly mi, že už v tom chodí 5 let a ví jak se chovat, co je přehnané a co ne, poprvé jsem to zkusila na jedné z těchto kamarádek narozeninách. I když mi někdy příjde, že po večeru kdy fetovaly se zbláznily a nerozumím o čem se baví, protože to nedává žádný smysl. Jedna z těchto kamarádek už 3x propadla a chodí max 2x z 5 dnů do školy, v její přítomnosti mi dokonce už 2x zmizeli peníze, ale neřešila jsem to s ní, protože bych ji nerada obvinila kdybych je náhodou ztratila já. Když jedna z nás chybí, tak ji zbytek pomlouvá. Je pro mě těžké přiznat si že tyto slečny už nejsou ty, kterými byly. Beru to, protože mě to baví, chodíme tak na akce a až do rána tancujeme, pak pokračujeme na bytě a děláme blbosti. Zkusila jsem už i MDMA a EXTÁZI, ale převažuje pervitin. Vždy mám před tím vyčitky a strach, ale pokaždé se nakonec rozhodnu, že to udělám. Potom si to velmi vyčítám vůči rodině, protože mám dobré rodiče a pocházím ze slušné rodiny, která mi dopřává to co si třeba ostatní dovolit nemůžou. Není to tak, že bych si tyto holky udržovala skrz drogy. Vídala jsem je velmi často ikdyž ony fetovaly a já ne(celých 5 let) A mám je hodně ráda, konktrétně jednu, i přes to vše, už semnou na všechny akce plánují, že automaticky půjdu s něma :( Mám ale vysoké cíle, letos maturuji a musím to zvládnout a pak to chci dotáhnout na místo letušky, už od mala. Myslíte, že dokáží nějakým způsobem s tímto přestat? a také se chci zeptat, když to dělají 5 let, ovlivní to ještě jejich životy, nebo to může zůstat na úrovni, na které to je? Skončí každý kdo užívá drogy jako narkoman? Protože jedna slečna, které to bylo podáno před třemi lety si už touhle dobou střílí. Je to tak moc špatné, jak je všude zmiňováno ? Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
ptáte se na kamarádky, ale mám pocit, že vlastně spíš chcete zjistit, jak jste na tom Vy sama. Každý, kdo s drogami začne, nemusí nutně skončit na ulici s jehlou v ruce. Na druhou stranu, pokud někdo užívá 5 let, do školy skoro nechodí a dvakrát propadl, tak se zdá, že úplně v pohodě to také není.
Nemá ale smysl zabývat se tím, jestli dokážou přestat kamarádky. Spíš mi připadá důležité, jak to vidíte Vy se svými experimenty. Máte vysoké cíle, před sebou maturitu a za zády partu, ve které se ztrácí peníze a pomlouvá. Nevím, jestli je to dobré prostředí pro to, co plánujete. Možná by stálo za to udělat takový experiment. Třeba na měsíc dva se od nich odříznout, nekontaktovat se, nechodit s nimi ven. Viděla byste co by se stalo. Jestli by se Vám stýskalo, co by Vám chybělo (drogy, party, kamarádky), jak by reagovaly ony (jako kamarádky, nebo by Vás pomluvily a zatratily)...?